Ja hoor.

Dat is precies waar kern-splitsing en kern-fusie reactoren op draaien.

Bij de reactie wordt een klein beetje massa omgezet in energie. Met die energie wordt stoom gemaakt, welke een generator aandrijft. Op zijn beurt maakt die generator weer elektriciteit.

Toegevoegd na 1 dag:
Met dank aan @WimNobel voor onderstaande aanvulling mbt de vraag waar de massa blijft :

WimNobel
Dat gaat zo in z’n werk: in de atoomkern zitten protonen, die elkaar afstoten, maar die bijeengehouden worden door de sterke kernkracht, die op zeer korte afstanden sterker is. Wordt nu de atoomkern verstoord doordat er een extra neutron ingeschoten wordt, dan komen sommige protonen wat verder uit elkaar, waardoor de elektrische kracht de overhand krijgt. De potentiële elektrische energie die in de kern verborgen zat door de nabijheid van positieve ladingen wordt omgezet in kinetische energie: een deel van de kern wordt weggeschoten.
Toen de potentiële energie nog in de kern zat, telde die mee bij de bepaling van de massa van de atoomkern. Dit natuurlijk volgens E-mc². Nu die er niet meer is hebben de beide splijtingsproducten samen minder massa dan de oorspronkelijke kern plus het ingeschoten neutron. Die massa bevindt zich echter nog steeds in het reactorvat want de splijtingskernen dragen hun kinetische energie over aan de omringende atomen en dus stijgt de temperatuur. Stel dat we nu het reactorvat niet zouden koelen (wat in de praktijk niet kan want dan ontploft het) en op een weegschaal zouden zetten. Dan zouden we die extra thermische energie nog steeds meten als onderdeel van de totale massa van het vat met inhoud. De totale massa van het ongekoelde vat is nog steeds hetzelfde als voor de kernreactie. Dus ja, de massa bestaat nog steeds. Maar niet in een vorm die wij intuïtief met het woord "massa" zouden aanduiden. Het is thermische energie geworden, die wel degelijk meetelt bij de bepaling van de totale massa van het vat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bestaat de massa dan nog steeds?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En hoe word de massa omgezet in energie?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Bestaat de massa nog steeds? Dat is een ingewikkelde vraag. Het deel van de massa dat in energie is omgezet bestaat niet meer als massa. Aan de andere kant heeft Einstein aangetoond dat massa en energie hetzelfde zijn. In die zin is het nooit weggeweest. Hoe dat omzetten exact in zijn werk gaat weet ik helaas niet.
WimNobel
6 jaar geleden
Dat gaat zo in z'n werk: in de atoomkern zitten protonen, die elkaar afstoten, maar die bijeengehouden worden door de sterke kernkracht, die op zeer korte afstanden sterker is. Wordt nu de atoomkern verstoord doordat er een extra neutron ingeschoten wordt, dan komen sommige protonen wat verder uit elkaar, waardoor de elektrische kracht de overhand krijgt. De potentiële elektrische energie die in de kern verborgen zat door de nabijheid van positieve ladingen wordt omgezet in kinetische energie: een deel van de kern wordt weggeschoten.
Toen de potentiële energie nog in de kern zat, telde die mee bij de bepaling van de massa van de atoomkern. Dit natuurlijk volgens E-mc². Nu die er niet meer is hebben de beide splijtingsproducten samen minder massa dan de oorspronkelijke kern plus het ingeschoten neutron. Die massa bevindt zich echter nog steeds in het reactorvat want de splijtingskernen dragen hun kinetische energie over aan de omringende atomen en dus stijgt de temperatuur. Stel dat we nu het reactorvat niet zouden koelen (wat in de praktijk niet kan want dan ontploft het) en op een weegschaal zouden zetten. Dan zouden we die extra thermische energie nog steeds meten als onderdeel van de totale massa van het vat met inhoud. De totale massa van het ongekoelde vat is nog steeds hetzelfde als voor de kernreactie. Dus ja, de massa bestaat nog steeds. Maar niet in een vorm die wij intuïtief met het woord "massa" zouden aanduiden. Het is thermische energie geworden, die wel degelijk meetelt bij de bepaling van de totale massa van het vat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@WimNobel
Hartelijk dank voor deze zeer nuttige aanvulling.!
Bij kernfusie komt enorm veel warmte vrij. Die wordt direkt of indirect gebruikt om stoom te produceren etc