Hoe bereken je de afstand?

Auto rijd bijvoorbeeld 63 km/h. Hij geeft meer gas en herijkt binnen 5 sec 90 km/h. Hoe Bepaal ik nu de afstand die de auto heeft afgelegd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Blijkbaar (zie antwoord) bedoelde je welke afstand is afgelegd in de 5 seconden dat de auto versnelt?

Antwoorden (2)

63 km/h is 17,5 meter per seconde, dus als de auto gewoon zou hebben doorgereden zou de afgelegde afstand in 5 seconden 87,5 meter zijn geweest.

90 km/h is 25 meter per seconde, dus als de auto met een constante snelheid van 90 km/h zou hebben gereden, zou deze in 5 seconden 125 meter hebben afgelegd.

Het gemiddelde van 87,5 en 125 is 106,25 meter.

Je kan het ook zo uitrekenen:

De gemiddelde snelheid over het traject is (17,5 + 25)/2 = 21,25 meter per seconde. In 5 seconden wordt dus 5 x 21,25 meter is 106,25 meter afgelegd.

Toegevoegd na 45 minuten:
Hierbij is ervan uitgegaan dat de versnelling constant is. De automobilist is dus niet van een snelheid van 63 km/h naar een snelheid van bijvoorbeeld 100 km/h gegaan, waarna hij na 5 seconden op een snelheid van 90 km/h uitkwam.
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
+
Antoni
6 jaar geleden
Dank je!
Vgem= S / t

De gemiddelde snelheid is de afstand gedeeld door de tijd

Als je de formule expliciet schrijft voor S (afstand) wordt het:
S= Vgem x t

Vervolgens vul je de gegevens in en heb je de afstand.

Je kunt de formule ook expliciet schrijven voor t:
t= S / Vgem