is er een maximale temperatuur?

als moleculen sneller bewegen bij warmte zouden ze op den duur de snelheid van het licht moeten bereiken (??). Bijv. bij extreme zwaartekracht/druk nabij een zwart gat (??).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

Over een absoluut nulpunt (0 graden Kelvin) waar de moleculen niet meer bewegen en zijn de geleerden het aardig eens. Het concept van een absolute maximumtemperatuur is veel meer omstreden. Sommigen stellen dat de hoogste temperatuur de Planck temperatuur is; dat is vrij heet, namelijk 1,417 × 10^32 graden Kelvin. Een andere theorie van absolute hitte is gebaseerd op de Hagedorn temperatuur, met een iets lager maximum van 10^30 K.

Toegevoegd na 11 minuten:
Deze theorieën zijn zeer interessant door hun theoretische waarde. Praktisch is het een stuk lastiger. De snelheid van moleculen kan de snelheid van het licht niet overschrijden, maar dat wil niet zeggen dat er (op dat punt) een maximum temperatuur is. Er is geen temperatuur te definiëren voor moleculen met de snelheid van het licht, omdat je dat punt nooit zult halen, maar slechts benaderen. De relativiteit speelt dan mee: als de snelheid de snelheid van het licht nadert, nadert de massa oneindig; er is daarom vanuit die optiek geen limiet voor de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
De Planck-temperatuur is slechts de bovengrens van de ons bekende natuurwetten. Er is geen reden om aan te nemen dat de temperatuur niet verder zou kunnen stijgen.

Jouw stelling dat er een bovengrens is aan de snelheid van deeltjes is juist. Er is echter geen bovengrens aan de energie die je in deeltjes kunt steken. Hun snelheden komen dan steeds dichter in de buurt van de lichtsnelheid, maar de lichtsnelheid zelf bereiken ze nooit.

De snelheid van deeltjes is dus begrensd door de lichtsnelheid, hun energie is echter onbegrensd. In die zin is er geen maximum temperatuur.

Soms wordt de maximum temperatuur gedefinieerd als de Planck-temperatuur. Dit is echter geen echt maximum; het is slechts de maximum temperatuur waarbij de ons bekende natuurwetten geldig zijn.

Je kunt temperatuur ook zien als een hoeveelheid (thermische) energie die zich in een bepaald volume bevindt. Hoe hoger je de temperatuur maakt, hoe meer energie zich in het betreffende volume bevindt. De relativiteitstheorie zegt dat energie en massa equivalent zijn. Hoe meer energie je in een volume stopt, hoe hoger de massa van dat volume zal worden.

Op een gegeven moment wordt de massa zo hoog dat het volume ineen zal storten tot een zwart gat. Ik denk dat we de temperatuur van het volume vlak voor die ineenstorting kunnen definiëren als de maximum temperatuur.

Cryofiel
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
Maakt het daarbij nog wat uit hoe groot het zwarte gat is? Of zou de temperatuur van de oerknal het hoogste zijn? Met misschien een oneindige grootte van mogelijke andere oerknallen?