Wat is het verschil tussen een stroom van 0,5A bij 220 Volt en 1 A bij 110 Volt?

Stel een apparaat (tv) krijgt een bepaalde stroom van zeg 1 A bij 110 Volt, we gaan er daarbij even vanuit dat deze het dan doet. Maar stel ik sluit de tv aan op 220 Volt deze krijgt daarbij 0,5 Ampere, in hoeverre is dat voor een tv een verschil?

Zo ook als iemand een schrikdraad aanraakt met stel 0,2 A bij 220 Volt zou dat anders aanvoelen (effect hebben) bij 0,4 bij 110 Volt?

Maw wat is het verschil tussen de electronen in beide gevallen die ontvangen worden?

erotisi
6 jaar geleden
4.4K
Reddie
6 jaar geleden
Een tv voor 220V zal niet werken op 110V.
Een tv voor 110V zal kapot gaan op 220 V.
Reddie
6 jaar geleden
@erotisi, bij je vorige vraag heb ik al uitgalegd dat bij 220V van je hand naar je (blote) voet een stroom gaat lopen van 1,7mA. En bij 110V wordt dat de helft. Niet het dubbele.
Die 0,2A zuig je dus uit je duim.
Raadpleeg de Wet van Ohm.

Antwoorden (2)

Voor apparaten die intern een heel ander voltage gebruiken van de netspanning maakt 230V of 110V vaak niet uit. In het apparaat zit vaak een adapter die geschikt is om 110V en 230V te ontvangen en daar netjes een lagere spanning van maakt. De meeste elektronische apparaten werken intern op 5V/12V gelijkstroom en niet op de 230V wisselspanning die uit de muur komt.

Voor apparaten die wel werken op netstroom is 1A/110V of 0,5A/220V een groot verschil. Stel 0,5A/220V voor als een smalle snelweg waar men hard rijdt en 1A/110V als een brede snelweg waar men langzaam rijdt. Per saldo komt er evenveel verkeer voorbij. Op elektronen niveau: bij een apparaat bedoeld voor 0,5A zorgt 1A voor teveel warmte ontwikkeling omdat teveel elektronen zich naast elkaar door een te smalle snelweg willen persen. En bij te hard rijden op een langzame weg vliegen de elektronen sneller uit te bocht met overslagspanning/kortsluiting tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
Maar als ik schrikdraad aanraak voelt dat dan ook anders of ik teveel electronen krijg of juist hele snelle?
Reddie
6 jaar geleden
@NickBoven, er bestaat zoiets als de wet van Ohm, V=I*R.
Je kunt niet zeggen dat een apparaat 0,5A/220V is.
Een apparaat dat geschikt is voor 220V kan een stroomverbruik hebben van 0,5A.
Dan heeft dat apparaat een effectieve weerstand van 440Ohm.
Zet je daar 110V op, dan is de stroom 0,25A. Niet 1A.
Verder zijn er geen apparaten die 220V of 110V ontvangen.
Er zit hoogstens een verhuistransformator in die je ZELF moet omschakelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie veel apparaten zijn juist zelfschakelend, kijk maar eens achterop je televisie. Zulke apparaten hebben ook niet een vaste weerstand, ze zijn erop gericht om een bepaald vermogen op te nemen om hun functioneren mogelijk te maken. Juist door die wet van Ohm hebben ze bij een hogere spanning minder stroom nodig om hetzelfde vermogen te bereiken.
erotisi
6 jaar geleden
@Reddie
Waarom halveert de stroom bij 110V ipv dat hij verdubbelt? Heeft die tv niet de behoefte bij een lager voltage aan een hogere ampere? Even aangenomen dat de tv zowel bij 110 als 220 kan werken.
Reddie
6 jaar geleden
@erotisi, schrikdraad is geen tv.
Zie verdr mijn vorige reactie.
Reddie
6 jaar geleden
@NickBoven, Er bestaan geen apparaten die van 100V tot 240V werken.
Die krijgen altijd voeding via een adapter.
Zojuist gecontroleerd in een elektronica winkel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie Dat is dan een rare winkel, want dat klopt niet. Kijk zelf maar eens op de elektronica apparaten die je hebt staan: de meeste moderne elektronica-apparaten, vooral die met een volledig afneembaar snoer, vermelden op de achterzijde dat ze geschikt van 100-240V.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Reddie
Inmiddels draaien veel apparaten tegenwoordig op een 'geschakelde voeding'.
Die gebruikt een zenerdiode als referentiepunt en kan zo elektronisch de uitvoerspanning bepalen/regelen. (Google er maar eens op !) Een dergelijke voeding kan een hele brede range aan ingangsvoedingsspanningen hebben. Veelal van 100V t/m 250V en tóch heel zuiver de gewenste uitvoerspanning leveren. De tijd van de verhuisschakelaar ligt al weer enige tijd achter ons, evenals de good old transformator.
Om op je hoofdvraag in te gaan: het verschil zit 'm in de weerstand. Een apparaat dat 0,5A 'trekt' bij 220 Volt heeft een 4x zo hoge weerstand dan een apparaat dat 1A 'trekt' bij 110 Volt.

Dus feitelijk heb je het dan over een andere situatie.

Moderne voedingen zijn in staat om een breed scala aan invoerspanningen om te zetten naar een voor het apparaat geschikte spanning. Daar zijn van allerlei elektronische foefjes voor nodig. Google maar eens op 'geschakelde voeding' als je daar meer over wil weten.

Een schrikdraadapparaat is een apart geval.

Een voeding van b.v. een TV levert een constante spanning aan de TV. De uitgang van een schrikdraadapparaat geeft slechts een korte (hoge) piek af. De techniek om die spanning op te wekken is totaal anders.

Een schrikdraadapparaat bouwt namelijk een lading op in een condensator. De lading die dan afgegeven wordt is meer vergelijkbaar met een statische lading, zoals in een bliksem.
De lading in een schrikdraadapparaat kan (net zoals een gewone statische lading) met duizenden volts starten, maar zodra de lading een uitweg (b.v. via het lijf van vee) vindt zal deze spanning in elkaar storten.

Je vraagt: "Zo ook als iemand een schrikdraad aanraakt met stel 0,2 A bij 220 Volt zou dat anders aanvoelen (effect hebben) bij 0,4 bij 110 Volt?"

Zoals in het begin al aangegeven: de weerstand bepaald de stroom. De weerstand van een lichaam wijzigt niet wanneer er een andere spanning op komt te staan. Als iemand een schrikdraad aanraakt met stel 0,2 A bij 220 Volt dan zal dat bij 110 Volt 0,1 zijn. Niet 0,4 A !

Wat jij stel kán dus niet ! En in die zin is die vraag ook niet te beantwoorden.

Waar jij door op het verkeerde been wordt gezet is de capaciteit van de condensator van het schrikdraadapparaat. Die kan veel groter of veel kleiner zijn en dus een grotere, resp. een kleinere lading afgeven. En een grotere lading heeft natuurlijk meer effect dan een kleinere lading.

Om de apparaten onderling vergelijkbaar te maken worden bepaalde gemiddelden van zo 'n ladingpuls berekend. En die worden als ampères weergegeven.

Maar dat is dus wat anders dan de continue stroom aan ampères die een voeding ven een TV levert.
Ozewiezewozewiezewallakristallix