De terminologie is als volgt
Een MENGSEL bestaat uit twee vloeistoffen of vaste stoffen door elkaar.
Een EMULSIE bestaat uit zeer fijne vaste stof deeltjes die in een vloeistof zweven (en dus een vaste stof in en vloeistof). Bijvoorbeeld Oost-Indische inkt.
Een SUSPENSIE bestaat uit zeer kleine druppeltjes vloeibaar materiaal in een vloeistof. Bijvoorbeeld melk, zeer kleine vetdruppeltjes in water.
Een OPLOSSING bestaat uit een vaste stof die in losse moleculen in een vloeistof zit. Bijvoorbeeld een suiker oplossing.

Toegevoegd na 1 dag:
De termen EMULSIE en SUSPENSIE moet je verwisselen.
Is bij het redigeren mis gegaan.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En nog verder, ionen. Is daar geen aparte naam voor? Beetje ver weggezakt. Eigenlijk kan het moeilijk, want dan moeten er ook namen zijn voor minder dan 100% in ionen en de rest moleculen, als steeds meer water verdampt. Ik zou het ooit geweten moeten hebben. Maar ik dacht ook dat tussen emulsie en suspensie een ander verschil was. En gradueel, Smeerbaar of zo. Maar heel veel maakt het niet uit toch? Er zijn dacht ik geen wetmatigheden waar een van die termen in voorkomt, bijv. mengsel, en die niet opgaat voor emulsie of suspensie. Of andersom. Of een waarde waar het ene in het andere verandert. Maar dit is geen officiele vraag, en moet ook niet, want de namen weet ik nog dus met Google zo opgelost (ge-emulgeerd?) Ik doe een andere, heb nog geen ene vraag gesteld.
Thecis
6 jaar geleden
@Reddie
Je draait suspensie en emulsie om... emulsie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Emulsie Suspensie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Suspensie_(scheikunde)
Reddie
6 jaar geleden
@Thecis,
Dank voor je correctie.
Bij het redigeren van de tekst heb ik de namen verwisseld.
Thecis
6 jaar geleden
@Reddie,
Ik ken je al langer dan vandaag. Die fout zou je niet zomaar maken ;-)
+ voor het antwoord (minnen waren niet van mij)
Er is geen verschil, als vloeistof 1 in oplossing gaat in vloeistof 2 dan is er sprake van een emulsie. Een suspensie is een oplossing van vast deeltjes in een vloeistof.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Er is wel degelijk een verschil. Alcohol en water, allebei vloeistoffen bij kamertemperatuur, vormen absoluut geen emulsie.
Een oplossing is een mengsel van twee of meer stoffen.
Een emulsie is een mengsel van NIET mengbare (vloei)stoffen zoals water en olie. Om toch een stabiel mengsel te krijgen is een tussenstof nodig, een emulgator. Een emulgator helpt bij het mengen van twee stoffen die normaal gesproken niet of moeilijk mengbaar zijn. Bijvoorbeeld bij de emulsie mayonaise wordt gebruik gemaakt van de natuurlijke emulgator eigeel. Met andere woorden, het eigeel emulgeert plantaardige olie in water en azijn.