Met condenseren op moleculair niveau wordt bedoeld de beschrijving van de toestand van de moleculen in beide fases. De gasvormige- en de vloeibare fase.
Omdat de moleculen overgaan van de gasvormige- in de vloeibare fase.

Dus:
Wat doen/hoe bewegen de moleculen in de gasfase.
Wat doen/hoe bewegen de moleculen in de vloeistoffase.

Het antwoord op deze vragen is:
In gasvormige toestand bewegen de moleculen met grote snelheid langs elkaar, de afstand tussen de moleculen is groot.
In vloeibare toestand bewegen de moleculen langs elkaar, de afstand tussen de moleculen is klein.
Edraket