Alle atomen en moleculen zijn constant in beweging.
De gemiddelde snelheid is wat wij "temperatuur" noemen.
Dus hogere snelheid betekent voor ons "hogere temperatuur".
In een vaste stof (en dus in ijs) kunnen ze niet echt ergens heen, want ze botsen telkens tegen hun buren.
Maar er zijn moleculen die wat sneller gaan dan anderen, en sommige wat langzamer.
Snelle moleculen kunnen soms zo snel gaan dat ze losbreken uit de binding met hun buren, en dus gaan zwerven. Dat noemen we smelten. Hoewel je natuurlijk niet kunt spreken van het smelten van een molecuul). Dat merk je pas als er megaveel moleculen gaan zwerven.
Als je warmte toevoert wordt de gemiddelde snelheid hoger, en zullen er steeds meer moleculen losbreken. Het smeltingsproces versnelt.
Reddie
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel even rekening houden dat water het enige element is dat bij warmte en afkoeling uitzet. Alle andere elementen zetten uit bij warmte en krimpen bij afkoeling.