Hoe kan je een sckakeling aanpassen zodat ingesteld kan worden bij welke lichtsterkte de led aangaat?

Wij moeten voor school een automatische lamp maken (gaat aan in het donker) we hebben al een schakeling gemaakt met een LDR, een ohmse weestand en een led. We weten alleen niet hoe we de lichtsterkte kunnen aanpassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
We hebben de rechter schakeling op de afbeelding gebruikt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je de licht gevoeligheid?
walter
7 jaar geleden
Als ik me niet vergis gaat een led branden bij 0,7v. Je lichtgevoelige weerstand moet dan dus een dusdanige weerstand hebben dat er daar precies 0,7v over valt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@walter: Ze willen de lichtsterkte kunnen aanpassenn...

Het beste antwoord

Een regelbare weerstand gebruiken. Dan testen door de schakeling in een donkere omgeving te houden. Als je dan tevreden bent met het resultaat kun je (hoeft niet) de regelbare weerstand weer vervangen door een vaste met dezelfde waarde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik wil niet de lol voor je verpesten door je een hele schakeling te geven, maar ik wil je graag in de goede richting sturen.

Je kan met een NPN tranistor een simpele schakeling bouwen, dan sluit je de led aan op + en de collector. En je moet je je LDR ergens in de 2 basisweerstanden (<- hint) verwerken. Ik zou wel eerst de led weg laten en met een multimeter de stroom meten tussen de + en de collector. 20mA is max voor een normale led

Als je dat goed doet, gaat je led geleidelijk meer licht geven, wanneer de LDR minder licht binnen krijg.

Of als je wilt dat een led van uit naar aan springt wanneer de licht inval een bepaalde waarde heeft bereikt, moet je gebruik maken van een opamp zonder feedback. Met de LDR en een weerstand maak je een weerstandsdeling, die kan je op + ingang zetten, en je kan een potmeter op de - ingang zetten. Zo kan je door aan de potmeter te draaien de lichtsterkte grens instellen, waar de led of aan of uit moet zijn.

En om extra punten te scoren, kan je achter je opamp een 2de opamp zetten die als schmitt trigger werkt, dit kan je allemaal zo van internet halen.