Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bestaat UV licht wel?

Ik zie vaak vaak de term UV licht. Maar licht moet toch zichtbaar zijn. Is het niet UV straling ipv licht.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
916

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit lijkt mij een definitiekwestie:
In jouw definitie is 'licht' per-sé zichtbaar licht en al het andere noem jij 'straling'.

In de praktijk is die grens niet zo scherp.
In principe is alle elektromagnetische straling een vorm van 'straling' óók het zichtbare licht !
Licht is een bijzonder, maar tevens een heel belangrijk deel van het spectrum. Omdat UV en infra-rood erg dicht bij het voor ons zichtbare licht liggen praat het wat makkelijker om van UV-licht of infra-rood-licht te spreken.
Ook omdat sommige dieren en zelfs camera's dat licht ook werkelijk kunnen zien is die stap al heel snel gezet.

De meeste mensen hebben het in de praktijk dan ook over 'licht' maar wanneer je een strakke definitie hanteert, dan verdient 'straling' inderdaad de voorkeur.

Persoonlijk denk ik dat iedereen je evengoed begrijpt wanneer je het over Uv-licht hebt als wanneer je het over Uv-straling hebt.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Het exacte antwoord is nee. "In jouw definitie"
Dat is eigenlijk de definitie van licht. https://nl.wikipedia.org/wiki/Licht Licht is elektromagnetische straling in het frequentiebereik dat waarneembaar is met het menselijk oog, soms foutief met inbegrip van infrarood licht, met een iets lagere frequentie, en ultraviolet licht, met een iets hogere frequentie. In de praktijk loopt het meestal net wat anders idd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding