Wat is het verschil tussen de opwaartse kracht en de luchtweerstand van een vallende bal?

Stel je wilt de luchtweerstand en de opwaartse kracht uitrekenen van een bal van 1 kg die vanaf 1km hoogte op het aardoppervlak valt.

De eerste vraag is dan, als beide krachten worden uitgedrukt in F (force) wat is dan eigenlijk het verschil tussen deze beiden krachten, waarin verschillen ze in wat ze willen uitdrukken.

De tweede vraag is dan wat zou de uitkomst zijn:
Luchtweerstand: F= 0,5 x rho x v² x A x Cw
Opwaartse kracht: F= rho x g x V

Waarbij
rho = 1,293 kg/m3
A = 25cm²
v=10m/s²
Cw=?
V=25cm² x 1km =

erotisi
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Het verschil tussen beide krachten is dat de opwaartse kracht constant een kracht op een voorwerp (de bal) uitoefent, ook als de bal stil ligt, dus niet valt, en niet in beweging is.

Luchtweerstand is er alleen als de bal in beweegt, en is van belang om het vermogen te bepalen om dat voorwerp ( bal, vliegmachine, of lucht die door een een leiding stroomt) met de gewenste snelheid in beweging te houden.

De opwaartse kracht is een kracht, alleen in zuiver verticale richting, terwijl de luchtweerstand niet aan een richting is gebonden, dus mogelijk is in de richting van de x-, y- en z-as.
Edraket
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar is het dan zo dat als een bal valt en dus in beweging is er geen verschil meer is dan?
Edraket
7 jaar geleden
Je bedoelt dat beide krachten gelijk zijn?
Nee die zijn niet gelijk.
Als ze gelijk zouden zijn zou de bal niet vallen maar zweven denk ik. Als een heteluchtballon omhoog gaat door de opwaartse kracht en hij zou in een exact verticale valwind terecht komen, waardoor de ballon evenveel luchtweerstand krijgt als de opwaartse kracht kan hij niet meer omhoog en valt hij stil.