Wordt de afgelegde afstand verdubbeld als ik de massa halveer wanneer ik dit object in de lucht gooi?

Stel ik gooi een bal van 2kg verticaal in de lucht met een kracht van 100N.

Daarna gooi ik een gelijkvormige bal van 1kg in de lucht ook met een kracht van 100N. Komt deze bal dan ook twee keer zover?

Voor de eenvoud laat ik in eerste instantie de luchtweerstand buiten beschouwing.

Maar hoe bereken je dan de afgelegde afstand?
F=ma
100N=2kg x ?
Als ik dus een kracht geef aan die bal van 100N terwijl de zwaartekracht 10N is dan resulteert dat dus in een netto kracht van 90N helemaal in het begin die dus steeds verder terug loopt. Wil dat nu zeggen dat de eerste seconde de bal 90/2kg = 45 meter aflegt en de volgende seconde 80/2=40 meter etc. Dan kom ik uit op gemiddeld 45/2=22.5meter maal 9 seconde is 202,5 meter hoogte.

Bij 1 kg komt ik dan uit op 90/2=45 x 9 seconde = 405 meter.

Enfin volgens deze methode zou het antwoord dus ja zijn, de afstand wordt verdubbeld. Maar dat zal vast niet helemaal kloppen......?

erotisi
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
De kracht zegt helemaal niets.
Het gaat om de energie die je de bal meegeeft.
En die energie is kracht maal weg (over welke afstand je die bal blijft omhoogduwen).
Thecis
7 jaar geleden
+ voor reddie
erotisi
7 jaar geleden
Ok, dat is waardevolle info. Maar stel ik heb een veer die druk ik in kan ik daar dan geen kracht aan toekennen?

Antwoorden (1)

Als de kracht op t=0 100N zou zijn, zal hij bij het loslaten snel afnemen, totdat het voorwerp los komt van de veer. Je kunt aan de veer in ingedrukte positie een potentiële energie toekennen, die (zonder wrijving etc.) omgezet wordt in de kinetische energie van het voorwerp, en die op zijn beurt weer potentiële energie wordt van het voorwerp op het hoogste punt. Dan is duidelijk dat het 1 kg zware voorwerp tweemaal zo hoog komt als het 2 kg zware. (U_pot= mgh).

Toegevoegd na 2 minuten:
Het uitgangspunt "kracht van 100 N" is niet goed geformuleerd. Daarom ga ik uit van de veer als lanceerinstrument.