Blijft de hoeveelheid lichtenergie van een lichtbron hetzelfde wanneer je die lichtbron vermenigvuldigt of versterkt van buitenaf?

Toegevoegd na 1 uur:
Daarmee bedoel ik met behulp van lenzen, spiegels etc.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
erotisi
7 jaar geleden
De totale energie zal wel toenemen denk ik. Immers twee kaarsen geven meer licht dan eentje en licht is energie. Echter de fotonen zelf zullen niet in energie toenemen want die zijn afhankelijk van zijn 'maker'

Het beste antwoord

Als ik een lamp (50 Watt) ergens aanzet, zend deze lamp 50 Watt uit. Als ik daar de fotonen (allemaal) van zou opvangen en via een elektronen buis zou vermenigvuldigen en weer met 100% rendement zou omzetten in licht, kan ik het licht versterken. Als het rendement lager dan 100% ligt, kan het natuurlijk ook versterkt worden, maar duurt het wat langer (of meer stappen nodig).

Maar als het versterkt is, wat gebeurd er met het lampje? Dat blijft een 50W lamp. Daar is niet aan veranderd. Dus de hoeveelheid lichtenergie van de lichtbron blijft behouden. Die gaat niet ineens meer energie uitzenden omdat wij het willen versterken.

De toevoeging die je doet (met spiegel of lenzen) is in feite bundelen van de lichtenergie. Per oppervlakte komt er meer energie voorbij (als je bundelt). Maar energie die uitgezonden wordt (50W = 50 J/s) blijft gelijk. Het lampje gaat wederom niet harder branden.
Dat is ook waarom sommige dingen gaan branden als je de lichtstralen bundelt. De hoeveelheid energie totaal gaat niet omhoog, maar wel de hoeveelheid energie per oppervlakte. Daardoor kan je een heel klein oppervlak heel heet maken (bijv met een lens zonnestralen op papier laten schijnen) waardoor het papier op een heel klein puntje gaat branden. Heeft alleen maar te maken met bundelen (dus energie per oppervlak), niet dat de totale hoeveelheid energie toeneemt.
Thecis
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fantastisch uitgelegd, super!! Bedankt.
Thecis
7 jaar geleden
@Sebapz
Graag gedaan!