Is dit mogelijk een efficiente manier van het opwekken van zonne-energie? (zie uitleg en foto)

Ik ben geen expert maar natuurkunde interesseert me enorm. Ik heb iets bedacht, waarbij ik graag feedback ontvang. Het is een losse tekening dus let niet op de afmetingen.:)

Tegenwoordig zijn er zonnecelen die maar liefst 46% energie uit licht halen. Echter zijn geavanceerde zonnecellen ontzettend duur en niet bedoeld voor commercieel gebruik.

Het is bekend dat een loep het licht van zijn oppervlak kan centreren naar het middelpunt. Dit kan het mogelijk maken om meer energie uit licht te halen zonder dat hier meer van die ontzettend dure zonnecellen voor nodig zijn. In mijn ontwerp (zie foto) is het de bedoeling dat de loep optimaal meedraait met de zon. Dit aan de hand van cilinders, die op afgestemde wijze gevuld worden met water met behulp van druk, dat het verbruik van elektriciteit moet minimaliseren.

Ik heb een paar vragen;

-Is het mogelijk om met minimaal elektriciteitsverbruik de loep optimaal te doen draaien aan de hand van afgemeten waterdoseringen in de cilinders en kan de druk die het water vervoert (via slangen) continu hergebruikt worden zonder dat dit 'aangevuld' moet worden? Oftewel: is dit efficient, of hebben jullie nog alternatieven?

-Is bij de gecentreerde lichtstraal Hohlraum-techniek toepasbaar? zie deze link: https://www.scientias.nl/wetenschap-ontdekt-hoe-materie-uit-licht-kunnen-maken/

Foto;

1: De loep
2: Lichtontvanger
3: High-tech cellen/Nanotechnologie/Holhraum techniek?
4: Loepdrager
5: Cilinder
6: Houder
7: Ground station

Thoughts?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
erotisi
7 jaar geleden
is hetgeen je probeert niet een oude kwestie van het foto elektisch effect? Maw een loep heeft geen enkele toegevoegde waarde? " In de gedachtegang van de toenmalige fysici was er enkel een verband mogelijk met de intensiteit van de straling, maar niet met de stralingsfrequentie."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Foto-elektrisch_effect Wat betreft je Holhraum techniek volg ik je niet helemaal. Dat is een techniek om materie uit licht te maken, maar wat heeft dat van doen met zonnecellen. Enfin, ik ben geen natuurkundige, dus ik kan er naast zitten. Maar misschien moet je nog wat toelichten.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een tijdje terug kwam ik een artikel tegel over nieuwe zonnecel-dakpannen met een verbeterd rendement t.o.v. de tradionele zonnecel-dakpannen.
Helaas kan ik de link niet meer vinden. Het nieuwe was: i.p.v. een grote commerciele zonnecel gebruikten ze een hele kleine maar wel met het rendement wat de NASA voor ruimtemissies gebruikt. Door gebruik te maken van een lens in de dakpan werd het licht gecontreerd op het kleine oppervlak van de dure, piepkleine zonnecel. Ondanks de lens en de veel duurdere hoogrendements zonnecel was de terugverdientijd per dakpan iets van 9 jaar t.o.v. 6,5 jaar voor een traditionele zonnecel-dakpan. Verdere verbetering dacht de fabrikant te bereiken door de lenzen op een speciale manier te slijpen, waardoor het licht gedurende een langere periode optimaal op de cel valt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Kijk ! Dit is nu een échte goeievraag !!!
Thecis
7 jaar geleden
Helemaal mee eens

Antwoorden (1)

Wat jij wilt bestaat in essentie al in de woestijn van Nevada, het wekt elektrische energie met een tussenvorm, namelijk dat spiegels het licht focussen op een cylinder gevuld met olie, met deze verhitte olie wordt stoom opgewekt die op haar beurt een generator aandrijft.

Jouw manier van licht focussen om op voltaïsche cellen meer spanning per cm² te krijgen wordt al beproefd door IBM(mini fresnel lenzen), echter met gefocusseerd licht komt ook veel hitte kijken, en hoe dissipeer je dat? juist! met koeling! Maar hoe voed dat je nu weer? Met de spanning die je zojuist hebt opgewekt. De yield die je met gefocusseerd licht krijgt is tot dit moment niet idioot groot, ik denk daarom dat er voor alternatieven gekozen is zoals die verhitting met olie/omzetting naar stoom -> elektriciteit
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Echter lijkt me dat niet zo'n duurzame bron van energie vanwege de Co2 uitstoot van de olie. Denk je dat de toekomst het mogelijk gaat maken om de yield van een loep te verbeteren? Met de kennis van tegenwoordig kan er veel bereikt worden..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Echter lijkt me dat niet zo’n duurzame bron van energie vanwege de Co2 uitstoot van de olie." Er komt geen Co2 uitstoot bij kijken, de olie die opgesloten zit in zwarte cylinders is puur voor het transport van de hitte(hoger kookpunt) naar warmtewisselaars o.i.d.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, op die manier. Bedankt
Thecis
7 jaar geleden
Mooi antwoord, +