welke referentie heeft de kinetische energie in 1/2mv^2?

Ik heb altijd geleerd dat kinetische energie berekend kan worden met bovenstaande formule. Maar ten opzichte van welke referentie geldt die energie? Een auto die over een weg rijdt, daarbij beweegt de weg zelf ook met een enorme snelheid door het zonnestelsel, melkwegstelsel en heelal. Waarom is de weg zelf de referentie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Die weg hoeft niet de referentie te zijn, dat kan elk punt zijn. Die referentie moet je gewoon kiezen en de weg of de toeschouwer is daarvoor bij auto's wel geschikt maar inderdaad niet noodzakelijk.

Antwoorden (1)

De aarde (de weg) geldt als jouw referentie omdat de snelheid is gedefinieerd tov die weg.

2e reden is omdat onze belevingswereld zich nog gewoon op aarde afspeelt.

Er is overigens totaal geen probleem om deze energie te gaan definieren tov de zon. Strikt genomen moet je dan wel ook de snelheid tov de zon gebruiken. Maar dit maakt het nodeloos ingewikkeld voor het dagelijks gebruik. Hetzelfde geldt voor het definieren voor de melkweg of welk hemellichaam dan ook.
Thecis