Kun je zoutwater drinkbaar maken met elektrolyse?

Toegevoegd na 5 minuten:
Stel je hebt een bak met zoutwater en bewerkt dit met het elektrolyse proces. Kun je het water dan eficient en gemakkelijk zoutvrij maken? Hoe gaat dit in zijn werking?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
Ik weet niet zeker of het onder elekrtolys valt maar het lijkt er wel op: " stroomt het zeewater door een opstelling met twee kanalen van elk 22 micrometer in doorsnede. Het ene kanaal, ‘auxiliary channel’ in de figuur, zorgt voor een spanning van 3,0 volt. Het zogenoemde werkkanaal (‘desalination channel’) is geaard, waardoor een spanningsverschil van 3,0 volt ontstaat. De kanalen zijn verbonden met een bipolaire elektrode (BPE in de afbeelding). Het zoute water stroomt via het werkkanaal naar binnen. Daar prikt de BPE precies in het punt waar het werkkanaal gaat vertakken. Een chemische reactie, veroorzaakt door het spanningsverschil, maakt negatieve chloridedeeltjes neutraal. Daardoor ontstaat een gebied met weinig negatieve deeltjes (rood in de figuur), waar positieve deeltjes uit de weg worden geduwd (de donkerblauwe aftakking in). De overgebleven negatieve deeltjes gaan direct achter de positieve deeltjes aan. Uiteindelijk zijn alle deeltjes die het water zout maken weg, en komt schoon drinkwater uit het werkkanaal stromen." https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/nieuwe-methode-maakt-zeewater-drinkbaar/

Antwoorden (1)

Nee, dat zou eventueel kunnen. Zoals je wellicht weet is zout NaCl (natriumchloride). Als je dit elektrolyseert splitst je dit zout waardoor chloorgas vrijkomt. Dit is niet drinkbaar. Meer info vindt je hier: http://www.zoutkristallen.nl/index.php/docenteninfo/152-electrolyse-chloor-uit-zout

Toegevoegd na 23 seconden:
Nee, dat zou niet kunnen*