Investeren in windenergie op mondiaal niveau, duurzaam & effectief ?

Het is bekend dat de opbrengst van windturbines grillig is en deze pas functioneren bij minimaal windkracht 4. Op kleine schaal zullen pieken dus alijd moeten worden opgevangen door een conventionele energiecentrale. Als we nu investeren op mondiaal niveau moet dit toch op te vangen zijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Uit rekenwerk aan de TU bleek dat de stabiliteit van de stroomvoorziening met gedeeltelijk windenergie geen grootschalige opslag vergt, als die internationale stroomverbindingen worden aangelegd. Lang was gedacht dat het opslaan van overschotten aan windstroom, als het hard waait en de vraag niet groot is, essentieel zou zijn. Volgens de Delftse berekeningen is dat niet alleen overbodig – er zijn namelijk genoeg mogelijkheden om de stroom in te passen –, maar ook veel te duur. Sterker nog: wellicht lost de groeiende vloot elektrische auto’s het eventuele probleem straks vanzelf op. Al die accu’s bij elkaar vormen ’s nachts ook een prachtreservoir voor windstroom.

En als je de stroom echt nergens kwijt kunt, kunnen de windmolens altijd nog een korte tijd worden afgeschakeld. ‘Dat is misschien een paar keer per jaar nodig. Maar dat is economischer dan het hele systeem op de pieken in te richten’.

Windmolens blijken onder voorwaarden dus best inpasbaar. Volgens de TU is dat mede een reden waarom de discussie nu wordt toegespitst op het milieueffect van windenergie.

Kern van de aanhoudende meningsverschillen is de vraag wat voor centrales er draaien om de wispelturigheid van wind te ondervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De mondiale energiebehoefte is gewoonweg niet op te wekken met alleen windmolens. Dus dat heeft geen zin.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hoeven de totale behoefte hier niet mee weg te werken maar het zou misschien 20% in behoefte kunnen voorzien.
AWM
13 jaar geleden
Ik reageerde op de vraag, waarin andere energievormen alleen hoeven te worden ingeschakeld bij weinig wind. Dat is dus een utopie...
Windenergie is een politiek correct sprookje wat nooit zal gaan werken. De vijftig miljard euro die minister Cramer daarvoor heeft gereserveerd (over een periode van 10 jaar) is dan ook tot op de laatste euro weggegooid geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat de opslag van energie het grote probleem is. Tot op heden is het create on demand en overgeproduceerde energie is nagenoeg nutteloos tenzij het op een juiste wijze opgeslagen kan worden voor toekomstige vraag.