Wat veroorzaakt precies (huid)verbranding in geval van een vlam/vuur?

Stel je houdt je hand vlak bij een haardvuur of bij een kaarsvlam. Na een tijdje wordt het rood en pijnlijk.
Nu kun je ook verbranden in de zon. Daar kun je zelfs bruin van worden al gebeurt dat door de uvstralen die pigmentvorming stimuleert. Maar het verbranden van de huid gebeurt dacht ik door voornamelijk UV-B stralen.

-Maar zitten er in een vlam of vuur ook UV stralen die zorgen voor de verbranding of zijn het de hete roetdeeltjes of radicalen zelf die schade aanrichten?
-In het geval van het laatste hóe veroorzaken die deeltjes of radicalen dan brandwonden? Door een chemische reactie aan te gaan met de moleculen van de huidcellen?

erotisi
7 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Als de hand in de vlam wordt gehouden reageren de zenuwen in de hand op de hitte van de vlam. Dit wordt ervaren als pijn. Het lichaam merkt dat er iets niet pluis is in dit deel van het lichaam en er wordt ineens erg veel bloed naar dit punt afgevoerd. Dit zien we als de rode plek (Die zich mogelijk om de brandwond heeft gevormd).

De huid reageert op ultraviolet (UV) stralen. Deze zorgen ervoor dat de huis bruin, en zelfs rood kan worden. De deeltjes hebben dus wel degelijk te maken met het verbranden van de huid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Bedoel je dat uv-stralen ook die deeltjes zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
uv straling is een elektromagnetische straling. Deze straling kan zich gedragen als een deeltje en als een golf maar zullen als ze op je huid aankomen zich als een golf gedragen.
De temperatuur zorgt ervoor dat de moleculen van de verbrande huid in atomen splitsen waarna ze zich kunnen verbinden met zuurstofatomen. Dit zorgt voor een beschadiging van de huidcellen zoals je je kan voorstellen.

Verbranding kan je zien als een uitwisseling van energie. Als een object niet alle energie aan kan dat de hitte met zich mee brengt dan zal het een overload krijgen waardoor moleculen zich anders gaan gedragen. Hierdoor zullen uiteindelijk op moleculair niveau objecten veranderen wat voor ons oog weer lijkt op verbranding. Om het even simpel te zeggen.

Dit geldt grof gezegd voor warmtegeleiding(geleiding door objecten) en warmtestraling en stroming(door de lucht).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Je zegt dat de temperatuur ervoor zorgt dat de moleculen breken. Maar wat van de temperatuur zorgt daar nu precies voor. Temperatuur wordt oa bepaald door beweging, maar zijn dat dan uvstralen of stralen van een andere sterkte of zijn het de atomen en moleculen afkomstig van het vuur?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je huid verbrand terwijl je het vuur niet aanraakt is de warmte door warmtestroming bij je terecht gekomen. De warmte stroming zijn deeltjes die de energie doorgeven aan elkaar, zoals stofdeeltjes, moleculen, roetdeeltjes. Deze deeltjes zitten gewoon in de lucht. Door de warmte bewegen de deeltjes sneller waardoor er ook weer warmte vrij komt. Uiteindelijk als de energie afneemt worden de deeltjes rustiger en koelt het af. Als deeltjes dus helemaal stil staan zijn ze 0 graden celsius. Raak je direct het vuur aan dan wordt je lichaam meteen als geleiding van de warmte gebruikt en als de hitte hoog genoeg is dan treedt de verbranding op.
Thecis
7 jaar geleden
Warmtestroming zijn deeltjes die energie aan elkaar doorgeven. Dat noemt men (als ik me niet vergis) convectie. Die deeltjes zijn gewoon moleculen. In de lucht is dat overwegend stikstof en zuurstof.
Als een tafelblad warm aanvoelt, zijn het ook de deeltjes (atomen in de moleculen) die sneller bewegen. Warmte is gewoon de kinetische energie van de atomen / moleculen. Echter, wanneer deeltjes (theoretisch) stilstaan, is dat 0 Kelvin = -273,15 graden Celsius. Dit is wel een heel groot verschil. Overigens, vanuit de kwantummechanica kan je al zeggen dat deeltjes niet volledig stilstaan bij 0 Kelvin. Zelfs dan is er nog beweging. In dit zin bestaat het absolute nulpunt niet. De energie die er dan in zou iztten, noemt men nulpuntsenergie.
erotisi
7 jaar geleden
Is het niet eerder conductie ?https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmteoverdracht In de link wordt nl stroming wel gezien als convectie maar daar is geen sprake van doorgeven maar van verplaatsing. Het doorgeven lijkt mi eerder bij conductie. Of vergis ík me nu?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Thecis, ja je hebt gelijk, een kleine woordverwisseling kan al voor grote verschillen zorgen ;). Steek mijn neus gelijk even in de nulpuntsenergie, bedankt voor de aanvulling Thecis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens die wikipedia-pagina lijkt het er wel op Erotisi. Maar goed, het gaat dus om stroming, geleiding en straling. Ik vraag me nu wel af of je vragen begrijpelijk zijn beantwoord?
Thecis
7 jaar geleden
Nee, zie ook mijn uitleg hieronder. Dit is echt convectie omdat de energie via een medium wordt doorgegeven (in dit geval lucht). Conductie is wanneer er binnen een stof warmte wordt doorgegeven. Klassiek voorbeeld is de metalen staaf die je in het vuur legt. De andere kant wordt na een tijdje gloeiend heet. De warmte is BINNEN de stof zelf doorgegeven. Dat is conductie.
Verbranding wordt veroorzaakt door (teveel) energie; hetzij in de vorm van UVB (fotonen met veel energie) of hitte.
tinus1969
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Heb inmiddels ontdekt dat als een vlam of vuur uv stralen uitzend deze als zwarte straler een temperatuur moet hebben van 4000 graden.
Ik denk niet dat als je je hand vlak bij het vuur of vlam houdt het die temperatuur zal bereiken. Blijft over de hitte. Maar wat is dat precies?
Thecis
7 jaar geleden
@erotisi
Hitte, warmte, is gewoon de kinetische energie van de moleculen en atomen.
Verbranden is dat er een teveel aan energie is waardoor er ongewenste reacties gaan optreden (ongewenst is trouwens een kwestie van perspectief).

Wanneer je je hand bij het vuur houdt, komt er warmte vrij. Dit is stralingswarmte (dit merk je vooral aan de zijkant), maar ook convectie, het trillen van de luchtmolekulen. Wanneer deze warmte je huid bereikt, gaat je huid die warmte opnemen. Je lichaam kan deze warmte niet aan en probeert de warmte kwijt te raken. Je gaat direct zweten en bloedvaten gaan uitzetten zodat er een snellere verspreiding is van de warmte en zodat je immuunsysteem aan de gang blijft. Deze rode kleur kan een tijdje blijven (zo lang je lichaam bezig is met opruimen).

Wanneer je echt stevig verbrand, zijn deze maatregelen niet genoeg (bij 2e en 3e graads brandwonden). Bij 2e graads brandwonden zijn celwanden kapot gegaan en komt er vocht vrij onder de huid. Bij 3e graads brandwonden verbrand de huid eigenlijk net zoals een blok hout. Er is zoveel warmte zodanig lang dat je huid ontleedt (dus een chemische reactie, ontleding).

Dus voor je vragen:
-Maar zitten er in een vlam of vuur ook UV stralen die zorgen voor de verbranding of zijn het de hete roetdeeltjes of radicalen zelf die schade aanrichten?
In een vlam zitten ook UV-stralen, maar dermate weinig dat dit niets doet. De hitte (convectie en gewoon infrarood straling (= warmte)) zorgt voor de verbranding. Dit is in principe een ontledingsreactie. Roetdeeltjes die warm zijn kunnen wel zorgen voor lokale extra verbranding, hetzelfde effect als dat je een kooltje tegen je hand aan houdt.
Vanuit dit kan je wel radicaalvorming krijgen, maar die bestaan zo kort dat deze niet bijdragen aan het effect. De straling is niet ioniserend.
-In het geval van het laatste hóe veroorzaken die deeltjes of radicalen dan brandwonden? Door een chemische reactie aan te gaan met de moleculen van de huidcellen?
Verbranden is dus gewoon een ontledingsreactie. Net zoals wanneer een blok hout verbrand.

Extra:
Wanneer je verbrand van de zon, is er in eerste instantie allen de stralingsenergie aanwezig. De zon is dan ook wel sterk genoeg voor 2e graads verbranding (voornamelijk doordat men er veeeel te lang in blijft zitten), maar zeker niet sterk genoeg voor de huid om te gaan ontleden. Dus koolvorming ga je niet krijgen.
Thecis
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
moet ook hier convectie niet conductie zijn?
Thecis
7 jaar geleden
@erotisi:
Nee, zie de volgende link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmteoverdracht Er zijn drie vormen van warmteoverdracht: 1. Geleiding (conductie). Dit is warmteoverdracht binnen de desbetreffende stof, waarbij warmte stroomt van deeltjes met de hogere kinetische energie (temperatuur) naar minder energierijke (koudere) deeltjes. 2. Straling (radiatie). Dit is warmteoverdracht tussen twee lichamen, die niet met elkaar in aanraking zijn zonder gebruik te maken van een tussenstof. 3. Stroming (convectie). Dit is warmteoverdracht door verplaatsing van een warme vloeistof of een warm gas, of van een koude vloeistof of een koud gas. Het vuur zorgt voor warmte lucht, lucht maakt je huid warm. Dit is gedefinieerd als convectie. Conductie is dat als je een staaf metaal in het vuur legt, de "koude" kant van de staaf ook gloeiend heet wordt.
Ik ga als voorbeeld een kookplaat nemen.
We weten allemaal dat stoffen opgebouwd zijn uit moleculen (deeltjes).
Als we de kookplaat verwarmen, dan gaan die deeltjes beginnen trillen. En hoe warmer, des te heviger de trillingen.
Klap nu es in je handen. Na verloop van tijd zullen je handen ook rood beginnen zien, maar ze zijn niet verbrand. Maar je kunt ergens zeggen dat ze 'schade'hebben opgelopen, want het doet zeer als je dit langdurig doet
Terug naar de kookplaat. Als we die opwarmen naar een gematigde warmte, en je raakt die aan, dan gaan de deeltjes van die kookplaat op de deeltjes van je handen slaan. En hoe warmer de plaat, hoe harder de deeltjes trillen, en dus op je huid slaan.
Zetten we de kookplaat nu heel heet, dan trillen de deeltjes zodanig snel, dat de deeltjes van onze huid dit niet meer kunnen incasseren (de overdracht van warmteenergie is te groot), woordoor onze huid letterlijk kapot word geslagen.
Hetzelfde met een vuur, enkel wordt de overdracht dan gedaan door luchtdeeltjes.
Hopelijk was dit duidelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Grappig, ik zou toch zweren dat ik hier al een min op had gegeven en een reactie. Nog steeds heb ik geen idee waarom je de vergelijking maakt tussen het klappen de handen. Volstrekt andere zenuwen spelen hierbij een rol. Zodra je heel hard klapt, zal er inderdaad warmte ontstaan waardoor je kan verbranden (strikt genomen, maar dat moet je wel dermate hard slaan dat je je handen ook verbrijzelt). Het trillen van de luchtdeeltjes (en de snelheid waarmee ze je handen raken) is ongeveer het enige wat hier staat dat enig hout snijdt. Maar voor mij een warrig verhaal wat niets toe voegt.