Is het nodig de televisie/computer of andere elektronische apparaten uit te schakelen bij onweer?

Van kleins af aan ben ik gewend dat mijn vader de stekker van de televisie en later ook de computer eruit haalt bij onweer, is dit echt nodig, en zo ja, waarom dan en wat gebeurd er als je het niet doet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Een piekspanning is een kortstondige puls over het kabelnetwerk van het energiebedrijf. Deze ontstaan door een blikseminslag in de nabijheid of direct in de voedingskabel. Je hebt daarbij ook weer te maken met de spanningstrechter zoals beschreven in het hoofdstuk hierboven. Ligt een voedingskabel binnen het bereik van de spanningstrechter dan zal het ontstane magnetisch veld van de blikseminslag het magnetisch veld om de kabel beïnvloeden. Hierdoor word een puls gegenereerd op de kabel waardoor een piekspanning ontstaat. Een piekspanning ligt in de orde van enkele millivolt tot een paar kilovolt. Waarom wordt deze piekspanning dan niet groter dan een paar kilo volt? De voedingskabels zijn getest op zo'n 1.000V, daar boven kan deze kabel een doorslag krijgen woordoor deze defect raakt en helemaal geen stroom meer door geeft. Maar nog thans is een paar kilovolt genoeg om grote schade aan te richten in ons huis of bedrijf.

Meestal schakelt in de moderne huisinstallaties allereerst de aardlekschakelaar uit, maar deze is niet voldoende om ons huist te beschermen. De aardlekschakelaar kan de puls niet optijd "zien" waardoor elektrische apparatuur beschadigd raakt. Eigenlijk dienen we de installatie te voorzien van een overspanningsbeveiliging. Dit zijn over het algemeen vrij prijzige voorzieningen die meestentijds alleen bij bedrijven worden toegepast. Maar bij de hobby elektronica zaken en computerzaken kunnen we steeds vaker ook spanningssloffen kopen met een ingebouwde overspanningsbeveiliging. (spanningssloffen zijn meestal 5 of 6-voudige verlengsnoeren) Deze zijn meestal afdoende om onze gevoelige apparatuur te beveiligen. Ook zijn er tegenwoordig ook al inbouw wandcontactdozen (stopcontacten) die een ingebouwde overspanningsbeveiliging hebben. Deze zijn ook te koop bij de betere elektro-zaken. Maar voor de beste voorlichting kunt u beter contact opnemen met uw locale installateur.

Piekspanningen kunnen naast het gewone lichtnet ook over de telefoon of televisie kabel optreden. Het is dus nog altijd raadzaam om deze stekkers ook los te nemen bij onweer. Hoewel de meeste installaties al door de toeleverancier zijn voorzien van een overspanningsbeveiliging in het verdeelstation, kan er altijd nog een piekspanning ontstaan op de kabel van het verdeelstation naar de verbruiker.(Uw huis of bedrijf dus)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik dacht vroeger ook altijd dat dat wel meeviel. Totdat één keer de bliksem in het electriciteitsnet van ons huis insloeg. Mijn computer stond op dat moment aan. Het moederbord brandde door en begon te roken. Ook de adapter van een stereoinstallatie brandde door, daar vlogen letterlijk de vonken uit. De schade was uiteindelijk wel te overzien, maar ik heb mijn lesje wel geleerd: telkens als het begint te onweren, zet ik alles uit en haal de stekkers uit het stopcontact. Better safe than sorry.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Dan blijft het toch jammer dat, statistisch gezien, de kans dat je twee keer door de bliksem wordt getroffen nóg kleiner is dan de uiterst kleine kans dat je één keer door de bliksem wordt getroffen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of dat statistisch gezien echt zo is, lijkt me een "goeie vraag"! ;)
De blikseminslag kan het toestel kapot maken.
Het is wel vervelend dat ook onweer op afstand dat kan doen.
(In bad of onder de douche tijdens onweer is ook niet verstandig).
Er zijn dingen die je ertussen zet, die de klap opvangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het geen kwaad kan om de stekkers te verwijderen, maar logisch gezien lijkt me het nut van deze actie nu ook weer niet al te groot.

Als de bliksem bijvoorbeeld dicht bij je huis op de kabel van de kabeltelevisie inslaat dan kan het volgens mij voorkomen dat de ontlading via de lucht (binnenshuis) alsnog een uitweg gaat zoeken. Voorzover ik weet kan dit ook zijn naar een losliggende stekker van een apparaat op enige afstand van het punt van oorsprong. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat dit tot op meerdere meters kan plaatsvinden.

Ook de grote elektromagnetische verstoring die een blikseminslag veroorzaakt kan volgens mij funest zijn voor de meeste moderne apparaten, hiervoor hoef je volgens mij geen directe inslag op je apparaat of je snoer te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is een mogelijkheid, dat de bliksem het electrisch net treft.Vroeger waren de beveiligingen nog niet dermate, waardoor een stroomstoot door blikseminslag de apparatuur verwoestte.Tegenwoordig zijn vele vernieuwingen gepleegd,zodat er weinig gevaar voor stroomstoten bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er kan een inductiestroom (opgewekt door een magnetisch veld) ontstaan. Dit kan zelfs in een bedraad computernetwerk ontstaan. Apparaten kun je dan beschermen door ze van alle netwerken los te koppelen, dus het lichtnet, maar ook de antenne van de tv eruit, netwerkkabels van je computer eruit, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt speciale stekkerdozen met een beveiliging erop, na zo "inslag" kun je deze eenvoudig weer resetten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Die apparaten pretenderen je te beschermen, maar in de praktijk doen ze dat niet bij een blikseminslag.
Kijk goed of in je brandpolis 'inductieschade' gedekt is.
In dat geval, laat alle stekkers erin tijdens het onweer en hoop op een inslag. Daarna kun je weer allemaal nieuwe spulletjes kopen.
AWM
15 jaar geleden
In vroegere dagen kon je inderdaad apparaten redden door tijdens onweer deze los te koppelen. Tegenwoordig maakt het weinig uit. De huidige electronische apparatuur is bij een eventuele inslag op het net toch om zeep geholpen door de statische ontlading die optreed.

Ik ken iemand die de processor van zijn computer kapot had tijdens een onweer, de pc zat nog in doos, achter in de auto en op weg naar huis toen de bliksem in de vangrail sloeg!
Zelfs de mobiele telefoon was verleden tijd.

Sommige mensen slapen gewoon beter als alles is losgekoppeld tijdens onweer (m'n schoonmoeder bracht zelfs het bestek naar de kelder).