Waarom is 1 kilogram ongeveer 9.8 N(ewton) op aarde?

Waarom is 1 kilogram ongeveer 9.8 N(ewton) op aarde, en niet gewoon 1 N?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
erotisi
7 jaar geleden
Als antwoord op je verwijderde vraag:
Het is niet zozeer newton zelf die daar mee kwam maar de stelling dat 1kg = 9,8N is een afgeleide van zijn tweede wet:
'De verandering van de snelheid is recht evenredig met de resulterende kracht en volgt de rechte lijn waarin de kracht werkt.' https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Newton#De_tweede_wet_van_Newton:_kracht_verandert_de_snelheid
Erna55
7 jaar geleden
1 kilogram is niet hetzelfde als 9,8 N .
1 meter is niet hetzelfde als 1 kilo.
erotisi
7 jaar geleden
1 kg ondervindt een kracht van 9,8N
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik vraag me af of je met je vraag niet bedoelt: "Waarom hebben we de kracht waarmee de aarde aan een massa van 1 kg trekt, niet gewoon 1 Newton genoemd?" Het antwoord daarop is, dat het handig is om een systeem van eenheden te hebben die in elkaar uitgedrukt kunnen worden zonder dat je steeds er extra 'omrekenfactoren' bij hoeft te halen. Er zijn 'basiseenheden' en 'afgeleide eenheden'. Zo zijn bijvoorbeeld de meter en de seconde basiseenheden, en is de eenheid van snelheid (meter per seconde) een afgeleide eenheid. Stel nu dat als eenheid van snelheid in plaats daarvan 'kilometer per uur' gekozen was (maar we werkten nog wel met meters en seconden). Dan moest je iedere keer als je wist dat een voorwerp zich in 10 seconden 20 meter verplaatste, niet alleen uitrekenen wat 20/10 was, maar dat resultaat ook nog eens delen door 3.6 omdat je het in km/u moest hebben. Het kàn natuurlijk wel maar je berekeningen worden vervelender dan nodig. Dit is natuurlijk maar een
een heel simpel voorbeeld dat nog wel te overzien is, maar stel je eens natuurkundige formules voor waarin 6 verschillende grootheden zitten die je allemaal met behulp van zulke factoren moest gaan omrekenen voordat je er verder mee kon werken ... Veel makkelijker is het daarom om een systeem te gebruiken (het S.I. stelsel) waarin zulke 'afgeleide' eenheden altijd "één op één" gekoppeld zijn aan de basiseenheden, zodat bv. de eenheid van snelheid 1 m/s wordt, de eenheid van versnelling 1 m/s^2, en zo verder. "Kracht" kan uitgedrukt worden in die basiseenheden, volgens de tweede wet van Newton (F= m* a ) . Een newton is dan namelijk de kracht die je nodig hebt om één kilogram de eenheidsversnelling van één meter per seconde kwadraat te geven. Laat je een kilogram boven de aarde los, dan blijkt dat het valt met een versnelling van 9.81 m/s^2 . Dus trekt de aarde met een kracht van 9.81 N aan dat voorwerp.
Thecis
7 jaar geleden
+ voor Kierkengaard47 Dit was exact waar ik aan zat te denken! Dit lijkt me het beste antwoord, maar dat ben slechts ik :-)

Antwoorden (3)

Een kilogram is een hoeveelheid massa. Een Newton is een kracht. Dat zijn verschillende dingen.

Jouw vraag komt erop neer: waarom trekt de aardse zwaartekracht met een kracht van ongeveer 9.8 N aan een massa van 1 kg?

Dat komt door de massa van de aarde en de hoeveelheid zwaartekracht die door een bepaalde massa wordt gegenereerd. Het antwoord op je vraag is dus: omdat de aarde zoveel massa heeft dat de kracht waarmee een voorwerp met een massa van 1 kg wordt aangetrokken, ongeveer 9.8 N is.

Op de maan zal diezelfde massa van 1 kg bijvoorbeeld met een kleinere kracht worden aangetrokken.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar waarom is het dan niet gwn 1N op aarde?
Cryofiel
7 jaar geleden
Omdat de aarde zwaar genoeg is om met 9.8 N aan die massa te trekken.
tinus1969
7 jaar geleden
@lovekonijntjes, 1 kg is niet hetzelfde als 1 Newton, vanwege de verschillende definities van massa (in kg) en kracht (in Newton). Op de maan is 1 kg overeenkomstig met 1.6 Newton.
Dit komt omdat de grafitatieconstante op aarde 9,81 is.

De massa is dan het gewicht x de grafitatieconstante en dat is op aarde dus 9,81 Newton, maar dat kan op andere plaatsen in het heelal dus een anders zijn, afhankelijk van de grafitatieconstante op de bepaalde plek.

Echter voor het gemak mag je op aarde afronden op 10
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
de gravittatie constante is niet 9,81, Die is namelijk universeel: (6,67428 ± 0,00067) × 10−11 Nm2 kg−2
Thecis
7 jaar geleden
@erotisi
Klopt. Deze constante is namelijk te bepalen in het torsiebalans-experiment van Henry Cavendish (die naam moest ik opzoeken hoor) De valversnelling die daardoor ontstaat op aarde is gemiddeld 9.81 m/s^2 (varierend van ongeveer 9.78 tot 9.83).
De zwaartekracht van de aarde op een bepaald lichaam is gelijk aan de massa van dat lichaam maal de valversnelling. Die valversnelling heeft de waarde van 9,81 ± 0,03 m/s² en is afhankelijk van de plaats op aarde en de hoogte boven de zeespiegel. Op andere hemellichamen heeft de valversnelling een heel andere waarde.
Om de numerieke waarde van de valversnelling weer te geven maken we gebruik van de eenheden m (meter) en s (seconde). We kunnen ook andere eenheiden voor lengte en tijd gebruiken, dan heeft de valversnelling een andere waarde. Bijvoorbeeld 127137 km/uur².
We kunnen dus ook kiezen voor eenheden waarin de valversnelling de waarde 1 heeft. Bijvoorbeeld door de eenheid van lengte 9,81 meter te kiezen. De meter is echter ooit gedefinieerd als het tienmiljoenste deel van de afstand pool - evenaar (tegenwoordig geldt een andere definitie, maar de historische definitie verklaart de keuze voor een bepaalde maat). Evenzo is historisch de seconde het 1/86400ste deel van de periode waarin de aarde om zijn as draait.
Hadden we andere eenheden slim gekozen, dan was de numerieke waarde van de kzwaartekracht op een lichaam gelijk geweest aan zijn massa. Dat was makkelijk geweest, maar dan hadden we een onhandig grote lengte-eenheid gehad of een tijdeenheid die door geen enkele klok kan worden weergegeven.
Bovendien heb je dan nog steeds de variatie in valversnelling afhankelijk van de plaats op aarde, dus helemaal gelijk zijn massa en gewicht nog steeds niet. Dus zo slim is dat niet.
Je kunt ook de eenheid van kracht, de newton, vervangen door een andere eenheid. In ouderwetse leerboeken kom je nog wel eens de term "kilogramkracht" of kgf tegen. Dat is een gewichtseenheid, dus een kracht gelijk aan 9,81 N. Het gebruik van die eenheid wordt tegenwoordig als ongewenst gezien, omdat de valversnelling niet overal dezelfde waarde heeft, en omdat het gebruik van deze eenheid bijdraagt aan de verwarring die dreigt te ontstaan tussen de begrippen massa en gewicht.
WimNobel