Waarom worden Ca2+ en OH- los opgeschreven?

In het scheikunde pilot van 2015 is de vraag:
Beton wordt meestal voorzien van een wapening. Dat is een netwerk van
ijzeren staven. Bij gewapend beton kunnen kleine scheuren in het
materiaal al snel negatieve gevolgen hebben. Via deze kleine scheuren
kan namelijk lucht binnendringen. Uit lucht afkomstig CO2 reageert met de
oplossing van Ca(OH)2 tot onder andere calciumcarbonaat. Deze vorming
van calciumcarbonaat wordt carbonatatie genoemd.
3p 24 Geef de reactievergelijking voor carbonatatie.

Met het antwoord:
Ca2+ + 2 OH– + CO2 → CaCO3 + H2O

Maar volgens Binas is Ca(OH)2 geen goed oplosbaar zout, en ook geen sterk zuur. Waarom wordt het dan toch los van elkaar geschreven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Omdat het een oplossing is van calcium-ionen en hydroxide-ionen (in water).
De elementen moeten dus als ionen worden opgeschreven omdat de elementen in die staat verkeren. Als je het als Ca(OH)2 zou schrijven zouden de elemten (volgens deze notatie) geen ionen zijn.

Toegevoegd na 25 seconden:
elementen*