Er is een onderscheid tussen statische wrijvingscoëfficiënt en dynamische wrijvingscoëfficiënt., maar een squashbal schuift niet maar rolt. Als een object rolt, heb je niets aan de wrijvingscoëfficiënt.
De rolweerstandscoëfficiënt van een van een squashbal op een hot wheels baan (dus rubber op plastic) kun je niet berekenen zonder metingen aan die speciale bal op die speciale ondergrond.
Geef de bal een welbepaalde snelheid (niet te grote snelheid) door hem vanaf een zeer kleine verhoging over een horizontale ondergrond te laten lopen naar de ‘hot wheels
baan’: en meet de afstand waarover de bal uit zichzelf tot stilstand komt: v^2 = 2gh.
De initiële bewegingsenergie is gelijk aan de wrijvingsarbeid (inclusief de rotatie-energie)
Wetenschapsforum/Natuurkunde/Klassieke Mechania