Is er een bestaande eenheid van zoetheid?

Je leest wel eens dat er stoffen worden gevonden die tot honderden malen zoeter zijn dan suiker, zoals stevia. Zijn die waarden uit de lucht gegrepen (bijv. slechts op basis van smaaktests), of hoe wordt deze zoetheid bepaald?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
erotisi
8 jaar geleden
Zoet smakende stoffen hebben met elkaar gemeenschappelijk dat er een als zuur werkend H-atoom moet zijn op 3Å afstand van een elektronegatief punt zoals een zuurstof- of stikstofatoom. Bij suikers wordt laatstgenoemde punt gevonden in de keton- of aldehydgroep (C=O resp. HC=O). Het kan nogal een ingewikkeld verhaal worden:
http://web.archive.org/web/20070911052047/http://www.nysaes.cornell.edu/fst/faculty/acree/ahb/acree70.html Stevia wordt niet door alle gebruikers als zoet ervaren: veel mensen proeven een bittere bijsmaak, die bij sommigen overheerst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nogal abstract dus, voor een niet-bèta zoals ik, zonder een redelijke basis scheikunde (tot vwo-3) lastig voor te stellen. Maar sowieso dank voor je reactie! Je kunt i.p.v. stevia hier ook andere stoffen lezen zoals aspartaam, acesulfaam, sorbitol etc. Je kunt dus niet zonder meer stellen dat er een eenheid is, zoals bijv. de Scoville-eenheid is voor (de 'heetheid' van) pepers?
erotisi
8 jaar geleden
Die eenheid is denk is gewoon zoetheid. Of ook wel in het engels sweetness. Hierbij wordt sucrose op de waarde 1 gesteld en de rest wordt daaraan gerelateerd. Zie voor tabel daarvan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sweetness#MPA_theory_of_sweetness

Antwoorden (1)

De zoetheid van zoetstoffen kan niet door chemisch-analytische methoden worden bepaald. Het moet dus met smaakpanels met getrainde proevers.
Als standaard wordt de zoetheid van sucrose (tafelsuiker, saccharose) genomen: deze is 100. In die zin is dit dus de eenheid van zoetheid: het getal dat in verhouding staat met sucrose.
Van allerlei zoetstoffen (natuurlijk en synthetisch) worden oplossingen in water gemaakt. Deze worden vergeleken met een sucrose-oplossing op zo'n manier dat gekeken wordt welke verdunning (=concentratie van de zoetstof) even zoet smaakt als de sucrose-oplossing. Je kan namelijk onmogelijk proeven of iets 200x zoeter is, maar wel dat een 200x verdunde zoetstof toch even zoet smaakt als sucrose/suiker.