Hoe bereken je de verhouding Koper:Zink in messing met behulp van de elektrische weerstanden van koper en zink?

het is namelijk niet linear verdeeld zoals de dichtheid, en er moet dus een andere formule op worden toegepast. Ik moet dus weten of je het als een serie of een parallele schakeling kan beschouwen, wanneer deze metalen worden versmolten. in 1 extreme kan je bedenken dat bv na elk koper atoom, een zink atoom komt, wat er voor zou zorgen dat het een serieschakeling is, maar nu zitten er ook atomen naast elkaar, dus wordt het dan een parallele schakeling? en welke berekening passen we er dan op toe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Een serie of paralelle schakeling zou afhankelijk zijn van de atoomschikking ????
Even terug naar je natuurkundeboek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sorry, maar dit is ongeveer wat mijn natuurkundedocent tegen mij zei, zit nu in vwo6 en begreep het zelf eigenlijk ook niet echt, maar heeft u wel enig idee hoe het wel moet dan, deze verhouding bereken mbv elektrische weerstand?
Thecis
8 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je dat kan berekenen. Als je de stroom en volttage hebt, kan je de weerstand uitrekenen. Vergelijk het met koper en zink en daar moet je volgens mij wel wat mee kunnen. Maar het verhaal over parallelle / seriele schakelingen in het atoomrooster, dat volg ik absoluut niet (en ik ben chemicus...). Wellicht heeft hij iets duidelijk willen maken, maar wat, ik zou het niet weten. Wellicht heb je het verkeerd onthouden / begrepen, maar het kan net zo goed zijn dat de docent het verkeerd heeft uit gelegd (zou ook niet de eerste keer zijn). Mijn advies, vraag het nogmaals na. De meeste docenten vinden het niet erg om iets nog even toe te lichten. Neem het desnoods even op met je mobiel en luister het nogmaals terug.

Antwoorden (1)

Als je de elektrische geleidbaarheid bekijkt van messing bij verschillende percentages zink, dan zie je dat het (natuurlijk) begint bij koper en dan snel afneemt. Na pakweg 30% zinkgehalte verandert de geleidbaarheid nog maar weinig als je nog meer Zn toevoegt. Geleidbaarheid is niet een functie van de verhouding Cu / Zn in je messing, het gaat om meer factoren. Daarom kun je het niet berekenen alsof het alleen om een serie en/of parallelschakeling gaat.