Als je fietst en de wielen draaien heb je te maken met rolweerstand. De weg moet telkens je band een beetje platter drukken. Dat kost energie, die ten koste van je snelheid gaat. Waardoor je moet blijven trappen (energie toevoeren) om door te rijden.
Schuifweerstand ontstaat als je zo hard remt dat je wielen niet meer draaien.
op dat moment zijn het de microscopische oneffenheden in wegdek en band (hobbeltjes waar ze telkens tegenaan botsen) die telkens moeten worden overwonnen. Zeg maar, het schuurpapiereffect.
Reddie