Hoe kan het dat iets minder zwaar is, als je het met meerdere mensen optilt?

Oké, deze vraag wil ik graag even nader verklaren.

Ik begrijp namelijk dat als een tafel 100 kilo weegt en je tilt deze met 4 mensen op, dat de tafel per persoon 25 kilo lijkt.

Deze vraag op zich lijkt een "domme vraag".

Maar ik zou graag dit effect nader verklaard willen hebben. Waarom weegt iets minder per persoon als je dit met meerdere mensen deelt terwijl het gewicht hetzelfde blijft.

Kan iemand hier nauwkeurig op ingaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Hoe kan het dat iets minder zwaar is, als je het met meerdere mensen optilt?" Hier is uw vraagstelling al verkeerd. De tafel blijft wel degelijk 100kg, en is dus niet minder zwaar. "Waarom weegt iets minder per persoon als je dit met meerdere mensen deelt terwijl het gewicht hetzelfde blijft." Ook discutabel. Wat deel je met meerdere mensen? Het gewicht van de tafel. Je deelt dus niet het gewicht dat één persoon tilt. Het antwoord dat reeds is gegeven, verklaart genoeg. Je zou het ook anders kunnen stellen: Hoe komt het dat 10 mensen zonder moeite ieder 10kg kunnen tillen, terwijl dat hele zootje bij elkaar, voor één normaal persoon, niet haalbaar is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun jij die vraag beantwoorden of kun je mijn vraag enkel verbeteren is nu mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In mijn bovenstaande reactie verwijs ik al naar een antwoord als je goed had gelezen. Het antwoord op jou vraag is gegeven door @wimkees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een goede vraag. Waarom lijkt de tafel lichter als iemand je helpt met tillen. De massa veranderd niet en niet totale kracht om het te verplaatsen, maar waarom mag je de kracht delen door het aantal personen die de tafel op tilt. Ik zal er een nachtje over slapen en misschien kom ik op een antwoord, maar ik zit te denken aan de relativiteitstheorie en iets met waarnemer en iets met pijlen en krachten en vectoren. En evenwicht en zo. Maar waarschijnlijk wordt dan wel een zeer lang en ingewikkeld antwoord. En gaat het mij weer tijd kosten en zo. En er al een antwoord gegeven. En vind ik het wel een goed antwoord.

Antwoorden (1)

Ik begrijp uit je vraag eigenlijk dat je zoekt naar het volgende:
Hoe komt het dat een tafel van 100 kg makkelijker met 4 personen is op te tillen dan een tafel van 25 kg met 1 persoon.
Mijn antwoord , op deze interpretatie van de vraag, is:
Als je 25 kg vlak naast je lichaam optilt kan je dat makkelijker doen dan 25 kg met naar voren gestrekte armen optillen.
Je krijgt nl als je op afstand iets optilt een "hefboom" effect wat je vooral in je rug en schouders voelt waardoor je je spieren veel meer moet aanspannen bij de laatste oefening.
Til je een tafel in je eentje dan moet je dus naast het gewicht ook die hefboom overwinnen. Als je met 4 man een 4 keer zwaarde tafel tilt krijg je jouw te tillen deel wel vlak bij je lichaam omdat degeen tegenover je zorgt dat er geen hefboomwerking meer optreedt.