Zijn deze ingrediënten in cosmetica organisch/natuurlijk verkregen?

Er bestaat zogenaamde 'organic' en 'natural' shampoo, maar hierin blijkt wel o.a. Cocomidopropylbetaïne, Potassium sorbate, Sodium Hydroxymethylglycinate en Hydroxycitronellal te zitten. Ik ben geen specialist, maar dit voldoet niet aan de labels, toch?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
dat is gewoon de chemische naamgeving voor een ingredient.
Potassium sorbate is de engelse naam voor kaliumsorbaat, een conserveringsmiddel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Conserveermiddel
Ritsuka
8 jaar geleden
De eerste stof die je noemt word gewonnen uit kokosolie. https://en.wikipedia.org/wiki/Cocamidopropyl_betaine
Reddie
8 jaar geleden
Als je de chemische namen zou lezen van alle stoffen die in een appel zitten, zou je haast geen appel meer durven eten.
Maar het zijn gewoon de chemische namen voor natuurlijke stoffen.
Ritsuka
8 jaar geleden
De ingrediënten van een banaan: http://www.vocativ.com/culture/photos/scary-sounding-chemical-compounds-banana/
Klinkt ook raar als je het zo leest.

Het beste antwoord

Hallo,

Ik weet niet welk product je exact voor je hebt en wat daar aan "labels" aan verbonden zijn maar ik zou verwachten dat een Nederlands consumentenproduct doorgaans streng genoeg gecontroleerd wordt dat een claim zoals bijvoorbeeld "uitsluitend organisch" wel door de fabrikant/importeur nageleefd moet worden.

Het is tegelijkertijd wel zo dat het heel gebruikelijk is om met tactische woordkeuze te misleiden op een verpakking. zolang de kreet niet exact definieert kan er creatief gebruik van gemaakt worden. Zo betekent "30% minder suikers" meestal niet dat er nu minder suiker als voorheen in dat product zit, maar stellen ze die term ten opzichte van een concurrerend merk dat 30% zoeter is. Zelfde verhaal geldt voor "minder vet"
En mijn persoonlijke favoriet: "100% puur vruchtensap met echt vruchtvlees!" (gemaakt uit vruchtensap concentraat, conserveermiddelen, zoetstof, zuurgraad regelaars, vleugje vruchtensap aroma en 80% lokaal leidingwater.) ohja, en niet te vergeten een schep "echt vruchtvlees" (meestal van witte kool)

Maar om terug te komen op je vraag:
Cocamidopropyl betaine is volkomen organisch en wordt uit cacaobonen gemaakt. Het zit in je shampoo omdat het een aseptisch verdikkingsmiddel is en het zorgt voor schuimvorming wanneer er water aan toegevoegd wordt.

Potassium sorbate (E-nummer 202) is een natuurlijk voorkomend zout dat in heel veel producten zit. Het is echter voor de industrie niet mogelijk om dit zout uit natuurlijke reactie te verkrijgen en wordt daarom uitsluitend op synthetische wijze gewonnen.

SodiumHydroxymethylglycinate is een conserveermiddel uit het natuurlijk voorkomende aminoszuur: glycine. Het heeft ook hydraterende eigenschappen en wordt daarom in veel cosmetica gebruikt. Hoewel het wel een natuurlijke oorsprong heeft kan men dit goedje niet industrieel produceren zonder daarbij van gesynthetiseerd proces gebruik te maken.