Kan de aarde langzamer draaien door de windmolens?

Als wij alle windmolens op aarde gelijktijdig dezelfde kant op laten draaien, zou dan de aarde sneller of langzamer om zijn as kunnen draaien? ;-0

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (7)

Nee, want actie is reactie. De stuwkracht die de windmolens zouden veroorzaken, moet door de voet van een windmolen opgevangen wordt. Anders blijft de windmolen niet op zijn plek. Deze reactiekracht is conform de 3e Wet van Newton van dezelfde grootte en in tegengestelde richting.

Je kan bijvoorbeeld ook niet door te blazen (ook niet heel hard met zijn allen...) de zeiljacht waar je op zit vooruit helpen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door windmolens te bouwen, krijg je als 't ware uitsteeksels. Die uitsteeksels vertragen de aardrotatie. Denk maar een draaimolen waar je op zit: als je je benen intrekt, draai je sneller.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(Niet dat 't meetbaar is...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar het is in theorie zo, dus in de praktijk ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen jammer dat de atmosfeer ook meedraait jongens..... :S
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu lees ik goed wat je hier vertelt. Waar jij het over hebt is het behoud van impulsmoment. Maar die paar meter wat uitsteekt op de duizenden kilometers die de aarde dik is, is zo triviaal klein dat het in de verste verte niet meetbaar is. Zelfs niet een klein beetje.
Om te beginnen is de inpakt van de paar minuscule windmolen in relatie tot de grote aarde weel te klein om ook maar enige reactie te veroorzaken.

De windmolen vangen ook alleen wind op en anders dat een propeller op een vliegtuig leveren ze geen stuw kracht. Ze veroorzaken ook geen weerstand omdat de lucht mee draait. Als dat niet zo zou zijn dan zou de wind altijd de zelfde kant op waaien.

Nee dus mijn inziens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natuurlijk nooit . maar het is een prachtig idee om een kindersprookje te bedenken; even de windmolens allen op volle kracht en de wereld staat even stil : even geen stress, even geen fakturen, even geen gsms, even geen gv's
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die windmolens draaien in de atmosfeer, een laag lucht om de aarde. Het heeft alleen invloed op de lucht in de atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De windmolens vallen in het niets tov de aarde. (formaat)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Theoretisch kan het. Dan moet je wel goed doorhebben wat je bedoelt met "dezelfde kant op laten draaien".

Voor het maximale effect moet je de assen van al die windmolens parallel zetten aan de rotatieas van de aarde. Dat staan ze niet, dus als je de huidige windmolens gebruikt, is het effect minder groot.

Maar goed, als je al die windmolens met een motor (dus onafhankelijk van de wind) dezelfde kant op laat draaien, kun je de aarde iets sneller of iets langzamer laten draaien. Je draagt als het ware draaimoment over van de aarde op al die wieken.

Maar als je het gaat uitrekenen... dan kom je erachter dat het effect zo gigantisch klein is, dat je het niet zal kunnen meten.

Het effect van de atmosferische veranderingen is groter. Denk daarbij niet alleen aan hoge- en lagedrukgebieden, maar ook aan het uitzetten of inkrimpen van de atmosfeer als geheel ten gevolge van de zonnewind. Dat effect is veel groter dan wat wij met al onze windmolens ooit kunnen bereiken - en nog steeds is het alleen meetbaar met de allernauwkeurigste klokken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nope... 3e wet van newton. Actie, reactie, weet je? Men kan toch niet serieus bedoelen dat dit zou kunnen?? Theoretisch ONmogelijk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies, derde wet van Newton. Actie is min reactie. Dat is precies de reden dat dit kan. Stel, aarde staat stil (even voor het gemak). Dan laten we alle windmolens heel hard linksom draaien. Door actie-reactie gaat daardoor de aarde rechtsom draaien. Heel langzaam natuurlijk vanwege de enorme massa, maar toch. Heb je bij natuurkunde nooit de proef gedaan met het fietswiel en de draaistoel? Dat gaat zo: je neemt een fietswiel waarvan de as aan beide kanten verlengd is, zodat je het goed kan vasthouden (aan de verlengde as). Je gaat op een draaistoel zitten, waarbij je het fietswiel horizontaal houdt (dus de as verticaal). Nu slinger je het fietswiel aan, zodat het linksom gaat draaien. En zie: jij gaat op je draaistoel rechtsom draaien. Derde wet van Newton, of behoud van draaimoment - hoe je het noemen wilt. Ik heb zelf gewerkt aan de standregeling van wetenschappelijke satellieten. Stel dat je die satelliet rechtsom wilt laten draaien, zodat de boordtelescoop een ander sterrenstelsel kan bestuderen. Hoe laat je zo'n satelliet draaien? Liever niet met stuurraketjes, want da's ten eerste een groffe methode, en kost ten tweede kostbare brandstof. Dus wat doe je: er is een vliegwiel aan boord. Dat laat je linksom draaien. Als gevolg gaat de satelliet, met telescoop en al, rechtsom draaien. Zodra de telescoop de gewenste stand heeft bereikt, stop je je vliegwiel, waardoor ook de satelliet (met telescoop) tot stilstand komt. Met een fietswiel op een draaistoel, en met een vliegwiel in een satelliet, werkt het prima. Dan moet het met windmolens en de aarde ook werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je klinkt als een wetenschappelijk onderlegd persoon. Je zou dus moeten weten dat de derde wet van Newton zegt dat voor iedere actie is er een reactie met van gelijke waarde in de tegengestelde richting. Stel nu eens dat een windmolen stuwkracht überhaupt zou leveren, deze wordt immers door de lucht aangedreven, dan zou de stuwkracht de ene kant op een reactiekracht de andere kant op opwekken. Omdat een windmolen in evenwicht is met zijn omgeving (hij kiepert niet om) druk de aarde als het ware tegen de windmolen (en tegen de stuwkracht in). Derhalve is het onzin om te denken dat dit überhaupt zou kunnen. Nog even over de satellieten. Je hebt het over het gyroscopisch effect. Ook dit fenomeen is mij bekend. Maar volgens mij laten ze die vliegwielen gewoon lekker draaien. Als die gestopt zou worden, zou (vanwege behoud van impulsmoment) dat apparaat als een wilde gaan tollen. Ongewenst dus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik ben wetenschappelijk onderlegd. Ik heb Technische Natuurkunde gestudeerd aan de Universiteit Twente. En ik heb ruim tien jaar gewerkt aan standregelsystemen voor wetenschappelijke satellieten. We hebben het over verschillende krachten. Jij hebt het over de lucht die tegen de windmolen drukt, en daarmee (via de "steel" van de windmolen) tegen de aarde. Die kracht kan inderdaad niet leiden tot het sneller of langzamer gaan draaien van de aarde. Ik heb het over het roteren van de wieken van de windmolen. Het maakt daarbij niet uit of de wieken worden aangedreven door de lucht (normale situatie) of door een elektromotor (theoretische situatie, bedoeld als gedachtenexperiment als poging om de draaiïng van de aarde expres te beïnvloeden). Laten we voor het gemak de lucht irrelevant maken - dat kan door de wieken in de vaanstand te zetten, zodat ze niet door de lucht worden aangedreven, en zodat ze de lucht niet in beweging brengen als we de wieken middels een elektromotor aandrijven. Nu gebruiken we een elektromotor om de wieken zo snel mogelijk te laten roteren. Daarbij creëren we lokaal een draaimoment. Het totale draaimoment van wieken+aarde blijft constant. Dit impliceert dat de aarde een gelijk, maar tegengesteld gericht draaimoment krijgt. Ofwel: de draaisnelheid (en evt. -richting) van de aarde wordt beïnvloed. Zijn we het nu weer met elkaar eens?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan over de satellieten. Ik heb het *niet* over het gyroscopisch effect. Dat effect wordt gebruikt voor satellieten die altijd dezelfde kant op gericht moeten zijn, zoals communicatiesatellieten. Maar ik heb gewerkt aan wetenschappelijke satellieten, met een telescoop die juist niet continu in dezelfde richting moet kijken. Alle satellieten waaraan ik heb gewerkt (ISO, BeppoSAX en de binnenkort te lanceren Herschel en Planck) hebben vliegwielen. In principe staan die normaliter stil. Ze worden aangezet om de satelliet te draaien, en teruggebracht tot de oorspronkelijke snelheid (in principe nul) om de satelliet te stoppen zodra de gewenste positie is bereikt. In de praktijk blijven de vliegwielen wel altijd draaien, maar dat is niet vanwege het gyroscopische effect - dat effect is juist een nadeel. De enige reden om de vliegwielen toch te laten draaien is dat je rond de nuldoorgang (dus rond verandering van draairichting) niet-lineaire effecten hebt. Denk aan de interne wrijving die van richting verandert als de draairichting verandert. En erger nog: de zogenaamde stictie. Dat is de extra kracht die je nodig hebt om vanuit stilstand in beweging te komen. Probeer maar eens een tafel te verschuiven: je hebt extra kracht nodig om de tafel in beweging te krijgen; daarna volstaat minder kracht om de tafel in beweging te houden. De omloopbanen van deze satellieten liggen zo hoog, dat de satellieten geen last meer hebben van restatmosfeer. Daardoor is er geen stoorkracht die de satelliet als een wilde zou laten tollen, zoals je schrijft. Het ISS daarentegen zit in een lage baan - dat zou wel gaan tollen als er niet zou worden gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De uiterst geringe stoorkrachten die op onze zeer grote hoogtes nog aanwezig zijn, zouden zorgen voor een langzaam oplopende "tolling" van de satelliet. Dat wordt in eerste instantie opgevangen door een vliegwiel steeds sneller te laten draaien. Zo zorg je dat niet de satelliet, maar het vliegwiel langzaam gaat tollen. Als na verloop van tijd de snelheid van het vliegwiel te hoog wordt, moeten grovere middelen worden ingezet om van het opgeslagen impulsmoment af te komen. BeppoSAX zat nog in een lage omloopbaan. Die satelliet had grote elektromagneten aan boord. Een stroom, geleverd door de zonnepanelen, die door die elektromagneten wordt geleid, zorgt ervoor dat de satelliet zich kan afzetten tegen het aardmagnetische veld. Dat doe je dan zo dat, om dit te corrigeren middels het vliegwiel, dat vliegwiel moet worden afgeremd -- gewenste effect bereikt. Herschel en Planck vliegen veel te ver van de aarde om dit mogelijk te maken. Zij hebben stuwraketjes aan boord. Zodra een vliegwiel te snel draait, worden die even aangezet om het vliegwiel tot rust te kunnen brengen. Dat is echter zo grof, dat de hele satelliet ervan gaat schokken. De wetenschappelijke waarnemingen moeten dan even worden onderbroken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(Sorry, ik had meerdere reacties nodig voor dit lange verhaal. Er blijkt een maximumlengte van 2500 tekens per reactie te zijn.)