Ja en nee .

Als jij een bewegende schijf in een magnetisch veld in de ruimte laat draaien in een vacuüm , dan blijft de schijf eeuwig draaien . Iets dat beweegt en geen wrijving ondervindt blijft eeuwig in beweging. Je kunt de energie van de beweging echter niet aftappen , als het object in beweging moet blijven.

Nee want de beschrijving van wat ik hierboven aangaf is niet een perpetuum mobile
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ook in vacuum zal een Perpetuum mobile niet kunnen werken. Het probleem is dat nog steeds bewegingen moeten blijven voortbestaan, en die bewegingen zullen ergens een vorm van wrijving teweeg brengen. Denk hierbij aan een as die in een lager draait, of een kabel waaraan een slinger heen en weer gaat (de kabel wordt bij het ophangpunt beurtelings links of rechtsom gebogen, dat is ook wrijving), etc.
Als je alle wrijving kunt uitsluiten, dan pas heb je een perpetuum mobile.
itsme
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Als een lichaam eenmaal in beweging is gebracht zal het blijven bewegen als het geen weerstand ondervind. Assen en slingers zijn daar niet voor nodig.
Utrecht
13 jaar geleden
Beste rose, voor een voorwerp in de ruimte heb je gelijk: dat kan eindeloos in dezelfde richting voortbewegen. Maar als je een voorwerp op aarde onder vacuüm brengt zal je toch ergens een as of slinger nodig hebben om de voortbeweging te sturen.
itsme
13 jaar geleden
Een perpetuum mobile wordt geacht een constructie te zijn waarbinnen een beweging eeuwig kan voortduren zonder dat er energie aan wordt toegevoegd. Inderdaad, een lichaam dat een snelheid heeft, zal die snelheid blijven behouden als het niet wordt tegengehouden, en als zodanig is het eewigdurende beweging. Maar het is niet een systeem of een constructie waarbinnen dat plaatsvindt. En omdat een constructie met bewegende delen nu eenmaal altijd weerstand (wrijving) in zich meevoert, is het niet mogelijk om een perpetuum mobile te maken.
Nee, ook in een vacuüm verbreekt een perpetuum mobile de tweede wet van thermodynamica. En als er iets is dat je niet doet, dan is het wel het verbreken van de tweede wet van thermodynamica.

Er zal ten alle tijden energie verloren gaan, zeker wanneer je het apparaat zou willen gebruiken voor energiewinning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Volgens mij gaat de tweede wet daar niet over... http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_hoofdwet_van_de_thermodynamica Het is overigens 'te allen tijde'.
rose
13 jaar geleden
De eerste wet van de thermodynamica, ook wel Eerste Hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. Er gaat dus juist geen energie verloren, in een vacuum zonder wrijving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nuttig bruikbare energie zal - in een gesloten systeem - met de tijd omlaag gaan - oftewel, de energie die de perpetuum mobile in beweging moet houden, gaat verloren. Dat valt onder de tweede wet van thermodynamica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan blijft de rest van het antwoord ongewijzigd. Perpetuum mobile breekt natuurwetten. Ergo, onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose: die 3e wet van de thermodynamica lijkt zover zelfs voor het universum als geheel niet aan te ontkomen. Dus voor een willekeurig concept voor een perpetuum mobile geld die wet ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*moest zijn 2e wet
Het is voor mij gissen, maar ik denk het wel en ik zal beredeneren waarom ik dat denk:

Er is in Vacuum geen weerstand meer van lucht. Weerstand van lucht lijkt mij een legitieme reden dat een perpetuum mobile het onder normale omstandigheden niet doet. Dus als je lucht weglaat, maar je laat de zwaartekracht niet weg heb je volgens mij een zeer aardige kans dat het werkt op aarde.

(Of je nu een eeuwige en gratis vorm van groene energie hebt uitgevonden is nog maar de vraag- daar kan dus een nieuwe vraag voor geopend worden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lichaam dat in een vacuüm om zijn eigen as draait en geen enkele invloed ondervind van andere lichamen (we hebben het nu over een zuiver hypothetisch vacuüm in een verder leeg universum) zal eindeloos met dezelfde snelheid blijven bewegen.

Een perpetuüm mobilé, dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
In sommige theoriën kun je ons eigen universum beschouwen als een perpetuüm mobilé.
rose
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar het gaat niet op voor ons eigen zonnestelstel, aangezien de elementen daarvan wel invloed ondervinden van andere lichamen. En verder zien wij vaak een perpetuum mobile als oneindige bron van energie. Maar zodra je energie gebruikt van zo een systeem, dan is de bron niet meer oneindig.
Iets wat niet bestaat zal het overal niet doen,dus ook niet in een vacuüm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eeb PM is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging, uit zichzelf blijft bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit "niets".

De eerste wet op de thermodynamica, vervanger van de oudere wet op behoud van energie, zegt, ondanks dat deze wet al zeer oud is, dat zo'n denkbeeldig apparaat niet mogelijk is. Ook als men zo'n apparaat in een vacuum plaats verandert daar niets aan. De benodigde energie is altijd lager dan de opgewekt energie en dus zal de beweging stoppen. Jammer, anders hadden we het energieprobleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingewikkelde vraag, omdat een perpetuum mobile niet bestaat (zie veel andere antwoorde), maar ja, de vraag gaat ervan uit dat het wel bestaat. Goed, dat als waarheidsgegeven aangenomen is het de vraag of het ook werkt in een vacuüm. Volgens mij is dat daarmee afhankelijk geworden van hoe die precies werkt. Dus als het iets van luchtdruk of zo nodig heeft, dan werkt dat niet (die is er immers niet in een vacuüm), maar als het dat niet nodig heeft en dus iets anders gebruikt, bv zwaartekracht, dan zal het ook werken in een vacuüm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het perpetuum mobile is een fictie; er is nog nooit een opstelling verzonnen, waar je maar 1 keer energie in hoeft te stoppen en daarna nooit meer. Het werkt dus sowieso niet; ook niet in een vacuum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee een perpetuum mobile is onmogelijk