In hoeverre zijn verschillen in luchtsamenstelling voor mensen te overleven?

Globaal is de lucht samengesteld uit stikstof (78%), zuurstof (21%), en resterend, w.o. waterstof (ong. 1%). Als bijv. de stikstof af zou nemen met 3% t.g.v. zuurstof, zou de nieuwe luchtsamenstelling ook ernstige gevolgen hebben voor de mens, of moet je dan denken aan verschillen van wellicht tien of enkele tientallen procentpunten?

En in hoeverre verandert smog de 'gangbare' luchtsamenstelling? Is dat in procenten uit te drukken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Lucht bevat 21 % zuurstof. Een toename van 1% van het zuurstofgehalte in de lucht leidt er al toe dat allerlei materialen die wij als onbrandbaar beschouwen, bijvoorbeeld metalen, spontaan vlam vatten. In ons lichaam zal die lucht, eenmaal ingeademd, dus verwoestende en dodelijke effecten hebben. Verlaging van het zuurstofgehalte is minder desastreus. Door ons uitgeademde lucht bevat nog 16 % zuurstof en in geval van mond-op-mond beademing is dat ruim voldoende om de patient van voldoende zuurstof te voorzien. Als we 5% van de zuurstof uit de ingeademde lucht kunnen opnemen om in onze behoefte te voorzien kan het zuurstofgehalte in de lucht dus maximaal tot 5 % dalen zonder dat we in problemen komen. Al zou ik voor de zekerheid niet onder de 10% gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Metaal spontaan vlamvatten bij 22% zuurstof?
Dat geloof ik niet. Heb je daar een bron voor? Dat een iets hoger zuurstofpercentage verwoestende effecten kan hebben, lijkt met wat overdreven. Maar een zuurstofpercentage van zeg 50% kan inderdaad ernstig zijn. Al is ook de druk van belang, naast de concentratie dus.
Maar dat zuurstof een gevaarlijk/schadelijk goedje kan zijn is wel duidelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstofvergiftiging Dat verhoogde zuurstof niet meteen giftig is blijkt wel uit het feit dat sommige duikers tot 36% zuurstof meenemen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrox

Andere antwoorden (1)

Naar ademhaling toe lijkt 3% mij nog geen wereld van verschil te maken. Hooguit zouden de longen daar even aan moeten wennen.

Veel erger zou zijn dat er nu dus 3% meer zuurstof in de lucht zit en dat zorgt voor een hogere brandbaarheid van materialen. Naar overleving toe zou de mens het dus veel moeilijker hebben aangezien er meer mensen zouden omkomen bij branden.