Waarom staat weer meet apparatuur in een hokje ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat wind, neerslag en direct zonlicht de metingen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ook omdat het niet tegen sneeuw,hagel en regen kan, toch?
Of niet ?
Bordensteker
8 jaar geleden
Het ligt er maar aan wat je wil meten!

Het beste antwoord

Een vloeistofthermometer kan op zich prima tegen zonlicht, neerslag en wind.

Maar als de zon op een thermometer kan schijnen, krijg je een aanwijzing die niets bruikbaars meer zegt over de buitenluchttemperatuur. Voor het vergelijken met temperaturen op andere tijdstippen of op andere plaatsen heb je er dan eigenlijk niets aan.
Als de regen op een thermometer valt, gaat de thermometer zwaar beïnvloed worden door de meestal relatief lage temperatuur van het regenwater. Bij sneeuw en hagel wordt de meetwaarde nog verder verstoord.
En op een hygrometer wil je al helemaal geen regenwater hebben vallen.

De hoeveelheid neerslag zelf wordt dus ook altijd ergens naast de thermometerhut gemeten. Net zoals de hoeveelheid zonlicht ook juist buiten de thermometerhut kan worden gemeten. dat gebeurt met een glazen bol die als een brandglas werkt waardoor de zon een soort brandspoor trekt op een stukje papier daarachter.

Wind op zich is dan weer gunstig: de temperatuuraanwijzing wordt er alleen maar zuiverder door.
Maar wind in combinatie met een in de regen opgestelde thermometer zou de afgelezen waarden soms nog onbruikbaarder maken dan ze door die regeninvloed toch al zijn. Net als wanneer je nat of zelfs in natte kleren aan de wind bent blootgesteld.

Je moet een thermometer en een hygrometer dus alleen door de luchttemperatuur en luchtvochtigheid laten beïnvloeden, en daarvoor is wereldwijd afgesproken om te meten in een thermometerhut (weerhut) op anderhalve meter hoogte waar mogelijk boven een grasveld in een omgeving vrij van obstakels (want die zouden juist warmte kunnen verzamelen doordat de hut niet vrij in de wind staat.

Voor een meteoroloog zijn de verschillen van plaats tot plaats en in de loop van een etmaal namelijk soms belangrijker dan de gemeten absolute waarden.

Mensen op een (strand)terras mikken daarentegen juist op de voelbare invloed van toelaten van zon en afschermen van wind. Om over het uit de regen gaan zitten nog maar niet te spreken!

Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerhut wordt de weerhut opgesteld boven een open grasvlakte. Wel grappig om ernaast dan een foto te zien van een thermometerhut boven een oppervlak van zand en steentjes ... dat gras is er in sommige gevallen nu eenmaal niet!
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt