Kan een kernraket spontaan ontploffen?

Overal ter wereld staan kernraketten. Ik geloof hier in Nederland, volgens mijnheer Lubbers die zijn mond voorbij praatte, bij vliegbasis Volkel.

Leuk dat we die hebben, maar kan zo'n ding door veroudering spontaan ontploffen? Die dingen staan er al zeker sinds de jaren 70/80. Zou wel sneu zijn, dat er dan in een klap 10-50.000 inwoners van de aardbodem geveegd worden...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volkel staan geen raketten maar liggen bommen voor onder een f-16
Castle
8 jaar geleden
Niets ontploft zomaar. Er is een bepaalde reactie nodig om tot ontploffing te komen. Daarnaast worden de raketten onderhouden. Echter is er alleen een vermoeden dat er in Volkel kernwapens worden gehouden. Er wordt door het ministerie van defensie niets bekend of ontkend. Dit zou ook de enige locatie zijn in Nederland waar het opgeslagen wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet spontaan . Maar door slecht onderhoud rond de silo's ja . In Nederland liggen op meerdere mogelijk en op een zeker kernwapens . Geen lanceer installatie's maar bommen en (strategische ? ) granaten . Een jaar of wat terug waren Amerikaanse lanceer platforms in het nieuws ivm slechte veiligheid procedures en zeer slecht onderhoud .

Het beste antwoord

Nee, niet spontaan. Voor de explosie van de kernkop moet een kleine hoeveelheid radioactief materiaal in een grote lading worden geschoten; dit gaat bij voorbeeld met veren en dergelijke. Er zijn diverse methoden waarmee die veren kunnen worden gespannen; de lading wordt dan 'op scherp gezet'. In die toestand zou, door roesten van materiaal of corrosie, wel op lange termijn iets mis kunnen gaan; maar kernraketten worden (als ze in de loods liggen) niet op scherp bewaard (dat zou het voor kwaadwilligen ook makkelijker maken, ze te misbruiken). De bronnen gaan o.m. over het op scherp zetten van kernwapens (was dus actief moet gebeuren).
Aangezien de beveiliging van de lanceerinstallaties, die soms verouderd zijn, vaak wel te wensen over laten, en sommige landen een groot deel van hun wapens (in bepaalde periode) toch op scherp zetten, kan er toch wel degelijk iets zeer ernstig mis gaan. maar nogmaals, dan moet de beheerder van de wapens ervoor kiezen om ze actief op scherp te zetten/ ze langdurig op scherp te laten staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat 'schieten' van een kleine radioactieve lading in een grote, dat gaat toch met explosieven en niet met veren e.d. ? Of ben ik nu abuis ?
tinus1969
8 jaar geleden
In feite gaat het nog anders en hebben jullie beiden ongelijk. Veel details zijn geheim maar wiki heeft fascinerende informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Tinus mooi om geheim te houden, laten we kwaadwillenden maar niet op ideeen brengen -- hoewel wie zoekt, zal vinden.