Hoe groot zou de zwaartekracht op Aarde zijn wanneer zij een platte schijf zou zijn i.p.v. een bol?

De gravitatie wet van Newton zegt niets over de vorm van de objecten of massa's, maar zou die van invloed kunnen zijn op de uitkomst? Stel de Aarde voor als een schijf met een dikte van 500 km, maar met dezelfde massa, is de zwaartekracht dan gelijk als nu?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
erotisi
8 jaar geleden
Die zal veranderen afhankelijk van de plaats op de schijf, want de zwaartekracht wordt mede bepaalt door de afstand die je hebt tot het middelpunt van de massa waarop je je bevind. Aangezien de afstanden veel meer kunnen verschillen is de marge tussen de zwaartekrachten groter dan nu op aarde. Maar gemiddeld ongeveer hetzelfde
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+je voor erotisi, waarom heb je dit niet als antwoord gegeven.
erotisi
8 jaar geleden
Ik twijfelde nog in hoeverre bijv. de kortere afstand tot het middelpunt gecompenseerd wordt door de mindere hoeveelheid massa recht onder hem en de grotere massa vanuit de zijkanten. Hoewel zwaartekracht misschien door maar één massamiddelpunt wordt bepaald, kan ik me voorstellen dat de zwaartekracht van een langwerpig voorwerp zoals een schijf, misschien ook nog zwaartekracht ondervind van die verre uithoeken.
Zodat alles bij elkaar opgeteld hetzelfde blijft maar de kracht waarmee hij op het oppervlakte wordt gedrukt wel minder is. Misschien zit ik er helemaal naast, dan hoop ik dat iemand mij verbeterd......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Realiseer je dat deze vorm niet kan bestaan. De materie zal zich zo rond het zwaartepunt verdelen dat de gravitatie energie minimaal is. Dat is als vanzalf een bol vorm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje voor Mullog ; zwaartekracht is min of meer de 'oorzaak' van het feit dat zo ongeveer alles in het universum bolvormig is ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De theorie van Newton is een beetje gekke theorie. Hoe kan het zijn dat je op de Noordpool net zo zwaar bent als op de evenaar? Op de Noordpool draai je 360 graden(0 km per uur) om je as en op de evenaar wordt je met 1600km per uur rond geslingerd....de aarde trekt volgens de theorie even hard aan je... op een platte schijf zou dit gelijk zijn waar jij je ook bevindt....iets om over na te denken..

Antwoorden (4)

Nee. Zwaartekracht hangt af van de massa en de afstand tussen twee objecten. Of die massa plat, rond, of welke vorm dan ook heeft, doet daarbij niet ter zake. De zwaartekracht verandert daar niet mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,
Maar als dat waar zou zijn, waarom zijn of worden zware objecten in het heelal altijd rond. Objecten tenderen tot één zwaarte- of middelpunt.
De zwaartekracht zou dan in het midden veel groter zijn dan aan de randen.
De wereld is bijna een perfecte bol. De polen zijn iets ingedeukt en daar is de zwaartekracht ook groter dan op de evenaar. Het verschil is niet groot. Bij aantrekkingskracht tussen twee massa's is het zwaartepunt van belang.
Als de aarde een platte schijf zou zijn ligt het zwaartepunt middenin op 250 km diepte. Als je verder uit het midden komt is de afstand tot het zwaartepunt langer, stelling van Pythagoras. Hieruit valt te concluderen dat de aantrekkingskracht aan de randen dus veel kleiner worden.

Toegevoegd na 14 minuten:
De omtrek van de aarde is +/- 40000 km. Doorsnede 12800 km. Jouw voorbeeld dikte is 500km. De aantrekkingskracht neemt kwadratisch toe met het verkorten van de afstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,
Maar nee, de zwaartekracht is juist aan de randen het grootst. Trek maar de krachtpijlen naar het midden: vanaf de randen zijn zij het langst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op school is mij geleerd dat de polen iets afgeplat zijn vanwege de zg. middelpuntvliedende kracht aan de evenaar en omdat daar de zwaartekracht groter zou zijn, zoals jij dat ook beweert. Ik betwijfel dat. Als je de Aarde ziet als een hele dikke platte schijf dan zijn toch aan de polen de zwaartekrachtvectoren het kortst? Of zit dat anders?
Als een planeet ene platte schijf zou zijn, dan is de zwaartekracht op de platte pool veel hoger dan aan de rand.

SF-schrijver hal Clement heeft dit uitgedacht in zijn boek 'A Mission of Gravity' uit 1953. De planeet Mesklin in dat boek is schijfvormig.
tinus1969
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Interessant! Die boeken van Hal Clement! Ik vond door de link bij je antwoord de term "hard science fiction": die term kende ik nog niet. Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat de zwaartekracht aan de randen groter is dan boven of onder de schijf. Deze kracht aan de randen houden de schijf bij elkaar. Op den duur, als de schijf genoeg massa heeft, zal de schijf veranderen in een bol.
De te gebruiken formule daarvoor (zie bron): 2GMm/a2 * (1- (X/Wortel a2+x2))

a is de straal van de schijf, M de massa van de schijf, m de massa van het voorwerp, x de afstand van het voorwerp boven het centrum van de schijf, en G is de gravitatieconstante.

Als je dit gaat doorrekenen voor een schijf van 1 km dik met de massa en het volume van de Aarde:
Het volume van die schijf is dan gelijk aan die van de Aarde, ongeveer 1*1012 km3. Dus is het oppervlak 1012 km2 en dan krijg je een schijf met een straal a van ongeveer 550.000 kilometer en 1 km dikte. De hoogte x is 500 meter boven het massacentrum, we nemen voor m 1kg, M (aarde) is ongeveer 6.1024 kg, G is 6,67.10−11 Nm2 kg−2

Plug ik deze waarden in de formule dan komt daar (als ik geen rekenfoutjes gemaakt heb) ruwweg 0,0026 m/s2 uit, bijna 4000 keer minder dan de zwaartekracht aan het echte bolvormige aardoppervlak.

Zie https://www.physicsforums.com/threads/gravitational-force-between-disk-and-particle.654136/

Toegevoegd na 1 dag:
Dat de zwaartekracht aan de uiteinden van een platte aarde wordt heel aanschouwelijk gemaakt in het volgende filmpje. Hoewel de zwaartekracht recht naar beneden aan de uiteinden weliswaar vrij klein blijft is de aantrekking horizontaal naar het centrum weer vrij sterk zoals je kunt zien:

https://www.youtube.com/watch?v=VNqNnUJVcVs
erotisi