Als een biljartbal een andere raakt, vervormt die dan ook een klein beetje?

En nog een vraag: stel er liggen twee ballen naast elkaar en je raakt er 1 met een 3e bal dan kaatst de laatste weg en de middelste beweegt niet maar geeft wel de kracht door. Hoe snel gaat die kracht dan door zo'n biljartbal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, als een biljartbal een andere raakt, vervormt die een klein beetje.
De terugdrijvende kracht van de vervorming is nodig om de tweede bal een zetje te geven.
Die kracht gaat heel snel door die bal, want die is heel stijf.
Met slappere ballen gaat het beduidend langzamer.
Je kunt het vergelijken met dat je met je fiets over een hobbel rijdt. Doordat de band niet zo stijf is voel je de klap niet zo, omdat de klap over een langere tijd wordt uitgesmeerd. Als je een lekke band hebt rijd je effectief op je harde velg, en komt de klap hard aan.
Om te weten hoe snel die processen lopen moet je met een hogesnelheidscamera filmen. Idee?
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben dan wel benieuwd hoe klein een klein beetje is. Bij snooker verzoeken de spelers de scheidsrechter regelmatig om de bal te reinigen omdat er een minuscuul beetje stof op zit. Zij merken dat direct en het beïnvloedt hun spel. Hoe zit dat als de bal vervormt na ieder contact met een andere bal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik dacht al wel dat het iets moest vervormen. Ik kon het me bij een biljartbal alleen nog niet zo goed voorstellen.
@Maarten, ik zal het internet eens afzoeken naar hoeveel een klein beetje is. Bedenk wel dat de vervorming elastisch is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips Die vervorming is een momentopname. Ontzettend kort en dus niet blijvend. Een stuiterbal vervormt ook bij aanraking en die wordt ook weer mooi rond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja erg leuk en mooi volledig antwoord, Reddie (plus). Wat er (in theorie) plaatsvindt is een elastische botsing: na de botsing hebben alle voorwerpen weer dezelfde vorm en er vindt zeer weinig energieverlies in de vorm van warmte-ontwikkeling plaats. Overigens refereer je ook aan het andere uiterste: een volkomen inelastische botsing, zoiets als het schieten van een kogel in een flinke klont klei; daarbij verandert een voorwerp of beide permanent van vorm en wordt alle kinetische energie omgezet in warmte. Maar ook dit is theorie want in de praktijk zal je klont klei wel iets verschuiven.