Hoe luidt de definitie van het begrip "informatie" uit de natuurkunde en kosmologie?

Ik kan me geen goed beeld vormen van het begrip "informatie" dat natuurkundigen en astronomen vaak gebruiken. Wat houdt het in? Is dat zoiets als een algoritme dat het heelal begeleidt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
Meestal is de "informatie" de gegevens die bekend zijn. Wanneer je een voorbeeldzin hebt waarbij je geen beeld hebt, dan snap ik eerder waar de schoen wringt.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Soms wordt over de wet van toename van entropie gesproken als "verlies van informatie". Dat is eigenlijk de enige context die ik binnen de natuurkunde ken waarin het begrip "informatie" een wiskundig exacte definitie heeft .(en dus ook echt iets anders betekent dan het algemenere "gegevens"). Maar ik ben geen natuurkundige ...

Antwoorden (1)

"Informatie is datgene wat de onzekerheid vermindert." Zo werd het geïntroduceerd in het (technische) vak Informatietheorie. Een bijvoorbeeld: er zijn 16 enveloppen en in één ervan zit de prijs. Tien enveloppen zijn blauw, de andere zes geel. In principe heb je een kans van 1:16 dat je de juiste (met de prijs!) trekt. Maar als je vervolgens te horen krijgt dat de gele enveloppen geen prijs bevatten, neemt je onzekerheid af: je hoeft nog maar uit 10 te kiezen.
Getalsmatig kan dan informatie uitgedrukt worden als I= ²log (n), waarin n het aantal gelijkwaardige keuzemogelijkheden is. In eerste instantie was je onzekerheid I= ²log (16)=4; toen je wist welke kleur je moest nemen, werd het I=²log(10)= 3,32. De kennis over de kleur leverde dus 4-3,32= 0,68 bit aan informatie.

Toegevoegd na 12 minuten:
Eigenlijk moet er een minteken bij: I= - ²log(n).

Toegevoegd na 12 minuten:
Eigenlijk moet er een minteken bij: I= - ²log(n).