hoeveel moleculen zijn nodig om bijvoorbeeld de geur van koper te ruiken?

Mij valt wel eens op dat koper of kopergeld zoals 5 cent munten een heel specifieke geur heeft. Ik neem aan dat om die geur te kunnen ruiken koperatomen, of verbindingen van koper zich aan de munt onttrekken en dus feitelijk van verdamping sprake is. Nu weet ik dat op den duur vrijwel alles vergaat, dus ook een koperen munt, maar aannemende dat een muntje normaliter toch honderden jaren kan bestaan en al die tijd een geur afgeeft, moeten er heel wat moleculen ontsnappen. Kennelijk zijn er weinig van nodig zelfs voor een mensen neus om het te ruiken. Weet iemand hoe veel/weinig moleculen nodig zijn om de geur waar te nemen emoe lang het dan duurt voordat een munt van zeg maar 2 mm dik verdampt is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maak een koperplaatje eens heel goed schoon met een zeep en een ontvettingsmiddel en dan spoelen en nog eens spoelen. Wedden dat je niets meer ruikt.
De geur komt van de rommel aan het koper.
Een koperen munt zal niet verdampen maar aangetast worden door allerlei stoffen in de omgeving.
In vacuum zal het verdampen maar ik denk dat de mensheid dat niet gaat meemaken.
Ps mijn fantasie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@gerardkh
Koper verdampt niet in een vacuum, maar voor de rest heb je helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ozewiezewoze,
Misschien maar mijn veronderstelling hierachter is dat eens in de zoveel tijd ergens op het oppervlak zoveel energie samenkomt dat een atoom uit het rooster kan breken en kan vertrekken uit de munt de lege ruimte in.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat gebeurt sowieso al. Daar heb je niet sociaal een vacuüm voor nodig. Sterker nog: een vacuüm werkt volgens mij juist in je nadeel. Een fijne warme luchtmolecuul die tegen je koperatoom aan knalt kan net de leverancier van dat energiepakketje zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, als je er van uitgaat dat er een evenwicht wordt gevormd tussen het koper en zijn omgeving zal wel of geen vacuüm geen verschil maken. Sterker nog: onder aardse omstandigheden zal dat vacuüm (er van uitgaande dat er enkele koperatomen zijn die zich uit het metaalrooster kunnen losbreken) er net voor zorgen dat het koper helemaal niet verdampt (nou ja, in feite: sublimeert) omdat het vacuüm snel zal opgevuld zijn met koperatomen die zich dan weer kunnen hechten aan het koper bij de volgende botsing ermee. Er gaat dan misschien opnieuw een ander koperatoom sublimeren, maar netto blijft het gelijk. Zoek je het onder niet-aards-vacuüm oftewel: 'oneindig vacuüm', dan is het een ander verhaal. Maar dat is dan hetzelfde als een oneindige gevulde atmosfeer, zolang er maar geen koperatomen zijn in die atmosfeer die ervoor zorgen dat het koper net zoveel 'aankomt' als dat het 'afvalt'.

Het beste antwoord

Wat je ruikt zijn carbonylverbindingen. Die ontstaan wanneer je de munt aanraakt en er stoffen uit zweet of huidvet op de munt terechtkomen. In de bron wordt uitgelegd hoe dit in z'n werk gaat. Je ruikt dus niet het koper zelf. Maar er wordt wel degelijk een kleine hoeveelheid koperionen omgezet en de munten zullen dus na verloop van tijd massa verliezen. Niet door verdamping maar door aanraking (slijtage).
WimNobel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank ook voor de bron. Interessant om te lezen. Je gaf het eiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste antwoord bedoel ik. ( typefout)

Andere antwoorden (1)

Ik heb het Handboek milieuvergunningen (helaas geen openbare bron) hierop geraadpleegd en daarin wordt met geen woord gerept over geurhinder van koper. De reden daarvoor is in de commentaren duidelijk gemaakt. Aangezien koper pas bij ruim 2500 graden verdampt zal van een stukje koper van 2 mm dik na miljoenen jaren nog geen molecule verdampt zijn.