Hoe bereken je de opgenomen warmte & wat is de warmtecapaciteit van water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

De opgenomen warmte is de warmte die nodig is om de bereikte temperatuurstijging te realiseren.

Voorbeeld: temperatuurstijging is 49 K (=graden)
hoeveelheid water is 3 liter = 3 kg

opgenomen warmte is 3(kg) x 49(K) x 4,18 (J/kg.K) = 614,46 Joule

Toegevoegd na 6 uur:
het temperatuurverschil is in K (Kelvin = graden Celcius, alleen K begint bij 0K, en Celcius begint bij 273K)

soortelijke warmte is 4,18 J/(kg.K) bij water

soortelijke warmte is 2,0 J/(kg.K) bij waterdamp bij gelijkblijvende druk
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nou temepratuurstijging bijvoorbeeld 26,5 graden CELSIUS en ik weet niet wat de soortelijke warmte van H2o is. volgens mijn BINAS is het 2,0 10³ J/Kg-1
en het hoeveelheids water is 100gram en ik wil weten of de soortelijke warmte daar in kelvin of celsius is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soortelijke warmte bij constante druk Cp T=273 K in 10³J Kg-1 K-1 waterdamp = 2,0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord is niet helemaal goed. Het soortelijk warmte van water is 4,18 kJ/kg.K (KILOjoule, dus). Factor 1000 verschil van wat jij hebt opgeschreven.