In hoeverre wordt je nog bruin van de avondzon?

In welke mate wordt je in de avond (+/- 19.00) nog bruin van de zon als het onbewolkt is met een temperatuur van tussen de 20 en 25 graden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
69.3K
Amadea
8 jaar geleden
Dat is niet in z'n algemeenheid te beantwoorden, maar hangt af van de hoeveelheid pigment die jij in je huid hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amper, als de zon het sterkst is, wordt je het bruinst, hoe minder sterk de zon is, hoe langzamer en minder bruin je wordt.
Tussen 12 en 3 uur 's middags verkleur, of verbrand, je het snelst en het meeste.
Erna55
8 jaar geleden
Het bruinen heeft niets te maken met de temperatuur.
De zonnekracht is savonds minder, maar niet weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In mijn antwoord: lees 85 in plaats van 80!

Antwoorden (1)

Ook van de avondzon word je wel degelijk bruin. Alleen het gaat langzamer dan wanneer de zon hoog aan de hemel staat. De verklaring hiervoor is:

De zon zendt over een zeer groot golflengtengebied straling uit. Een klein deel ervan kunnen we zien (het zichtbare licht) en voelen (infraroodlicht, we voelen dat als warmte). En natuurlijk ook het UVa en UVb waarvan je bruin kunt worden, maar welke ook de huid kunnen beschadigen. De zonnestraling moet de atmosfeer passeren waarbij vooral de onderste 10 kilometer belangrijk zijn omdat hierin al circa 75% van de gehele (gewichts) hoeveelheid atmosfeer zit. De atmosfeer werkt hierbij als een filter dat zowel weldadige als gevaarlijke straling tegenhoudt.

Als de zon hoog staat, is het traject van de zonnestraling door de atmosfeer kort (weinig meer dan die belangrijke 10 km). Dus wordt de zonnestraling voor een groot deel doorgelaten, dat wil zeggen, die straling wordt maar weinig gefilterd. Van zowel de goede als de slechte stralen krijg je snel veel op je huid en er wordt vaak aangeraden bij hoog staande zon slechts 10 minuten te zonnen!

Staat de zon nu laag, bij voorbeeld 5 graden boven de horizon, dan moet de zonnestraling een veel langere weg door de atmosfeer doorkruisen. In verhouding met een loodrecht boven ons staande zon is de weg door de atmosfeer dan 1 gedeeld door de cosinus van 80 graden keer zo lang; dit is 1 : 0,087156 wat neerkomt op een circa elf en een half keer zo lange weg; nu wordt het zonlicht veel sterker gefilterd. Pas hierbij op: als de zon halverwege de hemel staat (45 graden) wordt het licht niet ruim 5x, maar slechts anderhalf x zo veel gefilterd als bij recht boven ons staande zon. Een goed merkbaar effect begint wanneer de zon slechts 15 graden boven de horizon staat, dan is de filterwerking 4 x zo sterk als bij hoogstaande zon.

Bij een laag staande zon krijg je dus per minuut een veel lagere dosis straling op je huid. Je gaat dus veel langzamer bruin worden, maar daar staat tegenover dat je vrijwel niet kunt verbranden, je kunt bij laagstaande zon dus langduriger in de zon liggen. Voor kleine kinderen geldt niet voor niets het advies om tussen 9 uur en 4 uur s middags niet in de zon te liggen/zitten.

Zodra de zon gezakt is tot circa 15 graden boven de horizon (ongeveer 1.5 uur voor zonsondergang of tot 1.5 uur na zonsopkomst (in de tropen: beide 1 uur)) kun je behoorlijk veilig in de zon gaan zitten tot deze onder gaat.

Toegevoegd na 37 seconden:
De temperatuur heeft op zich geen enkele invloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoordt. Staat de zon gemiddeld het hoogst tussen 13.00 en 15.00?