Hoeveel energie is er nodig om 1 kg zuiver mangaan te produceren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hangt heel erg af van waar je het uit haalt en wat de kwaliteit van het erts is. De vraag is zo niet te beantwoorden.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Hangt er helemaal vanaf hoe inderdaad. Probeer je het bv. uit zuiver energie mangaan te maken (via e=mc^2 ), dan heb je toch al snel zo'n 9* 10^16 Joule nodig, nog even los van de details van het proces :) Probeer je het via kernfusie of -splitsing dan kan het waarschijnlijk met minder energie, en kan je misschien zelfs wel energie winnen in het proces . Bedoel je vanuit erts, dan is het inderdaad waarschijnlijk weer afhankelijk van de kwaliteit en samenstelling ervan...

Het beste antwoord

Gedolven mangaanbollen zijn een met koolstof verzadigde ijzerlegering met 76-80 procent mangaan, 12 tot 15 procent ijzer, tot 7,5 procent koolstof en tot 1,2 procent silicium.
Het proces dat 85-90% van het mangaan onttrekt vereist 2,600 to 3,100 kilowatt-hours per ton.
Dat is dus alleen het extractie proces en excl. de energie benodigd voor delving en transport.