Is het op de zuidpool kouder dan op de noordpool?

Men zegt dat het op de zuidpool kouder is dan op de noordpool, hoe kan dit als de beide polen even ver van de evenaar liggen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

"De zuidpool is op sommige plekken veel kouder dan de Noordpool omdat de Antartica een groot continent of landmassa is. Er heerst een typische landklimaat. Bij een landklimaat koelt de lucht sneller af zodra de Zon niet meer schijnt. In de binnengebieden van de zuidpool - ver weg van de oceanen - kan het heel droog zijn. Er valt relatief weinig neerslag. De Noordpool is niet meer dan een grote drijvende ijsmassa op zee. Het water van de oceanen is relatief warm (rond het vriespunt) en dat zorgt ervoor dat de temperaturen "mild" blijven in vergelijking met de zuidpool. Het koudste gedeelte van de noordpool is dan ook van de pool af in de richting van Siberie, waar het landklimaat overheerst." Bron: home.hetnet.nl/~laureijs1/dutch/nlansw6a.html "De koudste plek op aarde is Vostok op de zuidpool, waar een temperatuur is gemeten van 89,2 °C onder nul. Waarschijnlijk kan het op Antarctica nog kouder worden, met temperaturen van 100 °C onder nul." Bron: www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003183.html "Het klimaat op Antarctica is op zijn minst extreem te noemen. Het is het koudste continent. De gemiddelde temperatuur op de centrale hoogvlakte ligt tussen -50 en -60° Celsius. Op 21 juli 1983 werd in de Russische basis Vostok een temperatuur gemeten van -89,2° Celsius. Het is dus niet zo dat het het koudst is op de geografische zuidpool zelf. In de lager gelegen kuststreken is het warmer met een gemiddelde temperatuur tussen -10 en -20° Celsius." Bron: www.hetlaatstecontinent.be/continent/klimaat.html
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op de zuidpool is het aanzienlijk kouder. Daar zakt de temperatuur in de winter tot
zo’n -60
graden Celsius. Ook in de zomer stijgt het kwik er niet verder dan tussen de -30 en -40
graden.

Daarmee vergeleken is het op de noordpool een stuk aangenamer toeven. Het wordt
er ’s winters
niet kouder dan -25 graden. En in de zomer schommelt de temperatuur op de noordpool
zelfs
rond het vriespunt. Je zou er bijna op vakantie willen.
Het verschil in temperaturen tussen de twee polen heeft alles te maken met de ligging.
De zuidpool
ligt op grote hoogte, de noordpool op zeeniveau.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de aardas (de as waar de aarde om zichzelf heen draait) van de aarde 'scheef' staat in vergelijking met de rotatie om de zon. De zuidpool zal dan over een jaar gemiddeld minder vaak de zon zien dan de noordpool.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is niet juist, over een heel jaar is de zon precies de helft van de tijd op en precies de helft van de tijd onder, overal, in Nederland ook, op de evenaar ook...
Ja en waarom?

Omdat op de zuidpool de zon in de winter het verst van de aarde afstaat en in de zomer het dichtst...
Daarom...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, 't is juist net andersom. Wanneer het bij ons zomer is, staat de aarde verder van de zon dan wanneer het bij ons winter is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat zeg ik toch... even nadenken please...
Thecis
6 jaar geleden
Je moet goed definieren wat je bedoelt. Bedoel je tijdens de winter op de zuidpool of tijdens onze winter. Onduidelijk dus.
Daarbij is dat zeker niet de enige reden en is het antwoord dus ook nog eens incompleet.
Het juiste antwoord is dat de zuidpool midden op een continent zit op een hoogte van 2.835 meter. Hier zit het op een aanzienlijke afstand van de oceaan. Zelfs rondom Antarctica hebben de zeeen een matigend invloed op de temperatuur op land. Het is vaak zomers ijsvrij op vele plaatsen op de kust van Antarctica. Maar door de grote afstand van de zee en de hoogte van de zuidpool is het kouder op de zuidpool dan de noordpool.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijna goed. Al het zuidpoolland is met ijs bedekt. Dus het midden van de zuidpool is even ver van het zeewater verwijderd als het midden van de noordpool. De zuidpool ligt op een hoge berg, meer dan 2,5 km hoog. Dat is de enige oorzaak van de extreme kou daar. Net als op alle andere bergen geldt ook op de zuidpool: hoe hoger je komt, hoe kouder het wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De noordpool is een zee en hoewel daar een hoop ijs op ligt werkt al dat water zelf in het meest noordelijke puntje erg matigend.
De zuidpool heeft veel meer een landklimaat.
In bijvoorbeeld Siberie wordt het veel kouder (tot -70) dan op de eigenlijke noordpool vanwege de afstand tot het matigende effect van de zee. De laagste natuurlijke temperatuur ooit op Aarde gemeten was in Vostok op Antartica met -89,2 Celsius op 21 juli 1983.