Hoe kan het dat het plastic dopje onderaan een trekschakelaar licht geeft in het donker?

Bovenin de muur aan het hoofdeinde van mijn bed zit een trekschakelaar voor de slaapkamer verlichting. Aan die trekschakelaar zit een lang dun touw met aan het einde daarvan een plastic dopje. Dit dopje geeft licht in het donker. Hoe kan dit?
De trekschakelaar zelf lijkt in het donker ook een klein beetje licht uit te stralen.

Is dit normaal?
Kan het kwaad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
is het niet gewoon van lichtgevend materiaal gemaakt? Wat licht absorbeert en uitstraalt als het donker is? Zoals die plaksterren die kinderen wel eens op de slaapkamer hebben.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dit soort dingen bedoel ik: http://www.intertoys.nl/glow-in-the-dark-sterren
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja dat is vaak wel zo. Ik had vroeger ook een trektouwtje als lichtschakelaar. Daar zat ook een glow in the dark dopje aan. En mijn plafond vol geplakt met van die sterren. Hoe dat dan werkt geen idee. Maar het zag er leuk uit.

Antwoorden (1)

Dat is effect is fosforescentie.
Sommig materiaal gloeit als het ware na nadat er een tijdje ligt op is gevallen. Dat nalichten kan best wel lang duren, wat natuurlijk erg handig is om in het donker het touwtje van het lichtknopje in de badcel te kunnen vinden of om leuke sterretjes voor op het plafond te maken.

Simpel gezegd worden electronen in dat materiaal aangeslagen en vallen langzaam terug naar hun grondtoestand, bij dat terugvallen zenden ze energie in de vorm van licht uit.

Dat is (voor zover we nu weten) veilig, in elk geval een stuk veiliger dan de radium-verf die vroeger gebruikt werd.