hoe bereken je de hoogte van een gebouw met behulp van een waterbarometer?

Voor school moeten we met behulp van een waterbarometer de hoogte van de school bepalen. Als we bovenop de school zijn zal het waterniveau stijgen. Hoe kan hiermee vervolgens de hoogte van een gebouw berekent worden? Welke formules zijn hiervoor nodig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou gewoon de lengte van de barometer op meten, de lengte van je arm en daarna zou ik op zo afstand staan van het gebouw dat de barometer het gebouw afdekt. Dan hoe je alleen afstanden te meten en hoe je niet bovenop de school te staan. Het is dan een kwestie geworden van hoeken en geometrie.
De variant van laten vallen van de barometer is ook een optie, maar wel een dure optie. Je dient dan wel vooraf melden, dat naast de barometer ook een stopwatch nodig hebt. Als naast de barometer geen andere hulpmiddelen krijgt, dan moet je gaan werken met luchtdruk. Meet het wel op de zelfde dag of binnen het zelfde uur, want het gaat om het verschil in luchtdruk. De luchtdruk methode is zo onnauwkeurig, dat de andere methodes door de meeste serieuze studenten gebruikt zullen worden.

Antwoorden (2)

Je leest de luchtdruk af op de grond, daat naar het dak en leest daar nog een keer de druk in millibar uit.
Je bepaalt het verschil en zet dit met behulp van de soortelijke massa van de lucht ter plaatse om in een hoogteverschil.

Deze vraag werd trouwens ook eens gesteld aan Niels Bohr, latere winnaar van de nobelprijs voor de natuurkunde. Hij geeft je nog veel meer methodes om de hoogte van het huis te bepalen, waaronder een touw aan het apparaat binden, het apparaat naar beneden gooien en de lengte van het touw dat nodig was om de grond te halen te meten. Voor meer mogelijkheden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Barometer_question
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nooit bij stil gestaan dat dit zou kunnen. 1 Bar is 10^5 N/m^2 (niet exact). Dit is 10 N/cm^2, pak weg 0,98 kgf.
Een kolom lucht van 10 m met een doorsnede van 1 cm^2 is 1 liter.
Lucht bestaat voor 80% uit stikstof en 20% zuurstof. 1 mol lucht weegt dus 0.8 x 56 + 0.2 x 64 = 57,6 g, de andere bestanddelen niet meegerekend. Bij 0° C is dat 22,4 l en bij 25° C 24,5 l. Om de juiste inhoud te bepalen moet je interpoleren. Zeg je komt uit op 24. Dan weegt 1 l lucht 57,6/24 = 2,22 g. Dit komt neer op 2,22 mm per m hoogteverschil. Hoe je het praktisch uit moet voeren is een andere zaak.
Ik heb het uit mijn hoofd uitgerekend dus reken het nog wel even na.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rekenfoutje: Niet 2,22 mm maar 2,4 mm.
De waterdampspanning zal voor een verschil van1,5 à 2 % kunnen zorgen en de waterdampspanning in de barometer van rond de 20 hP zorgt ook nog voor afwijkingen. Dit alles naast de nauwkeurigheid van het aflezen door degene die boven op de tien meter hoge ladder staat. Heb je het al gedaan?