Kan koolstofmonoxide (CO) verder verbranden tot koolstofdioxide (CO2)?

Is er anders een manier om er weer koolstof uit te krijgen. Is er überhaupt een manier om CO te veranderen in iets waardoor het ooit weer zuurstof kan worden?

Toegevoegd na 1 uur:
de manier is er dus maar kan CO ook rechtstreeks verbranden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Nee, eigenlijk niet. Integendeel zelfs. Bij verbranding krijg je normaal koolstofdioxide, en bij onvolledige verbranding (bijv. die koolstofdioxide terug over de gloeiende steenkolen leiden) ontstaat koolstofmonoxide.

Omgekeerd is dat niet echt mogelijk, omdat de vorming van koolstofmonoxide uit koolstofdioxide of iets anders, komt uit een vorm van 'reductie', dus een scheikundig proces waarbij een deeltje net elektronen OPneemt.

De reductie van het ene deeltje kan zo de oxidatie van een ander deeltje betekenen, en de term re+dox+reactie komt hieruit.

Ik zie dat men hier bijvoorbeeld verwart met de hoogovens waar men eerst de temperatuur heel hoog brengt (fossiele brandstoffen of elektrische hoogovens, Siemens diende ooit een grote schadeclaim in na elektriciteitsuitval waarbij de hoogoven bijna defect ging door afkoeling) en men vervolgens koolmonoxide inbrengt om de redoxreactie met Fe(3+) op gang te krijgen. Simpel gezegt: in ijzererts zit ijzer onder de vorm van carbonaat (denk aan steenkool) of als oxide en met de koolstofmonoxide bekomt men in het smeltproces de binding waarbij dan (gezonde) koolstofdioxide vrijkomt.

Maar als je doordenkt, kun je dit dus wel degelijk, maar jammer genoeg met aanmaak van nog meer koolstofdioxide, tenzij je het hiernavolgende proces met kernenergie zou doen (goed idee misschien zelfs, maar energierovend).

Als je zoekt op Boudoard evenwicht (bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Boudouard_reaction of de Nederlandse versie http://nl.wikipedia.org/wiki/Boudouard-evenwicht) zul je merken dat je het proces inderdaad kunt 'omdraaien', en dat dan weer gebruiken om zuurstof bij te maken met andere stoffen, dus zelf een beetje God spelen via een omweg:

1. Je verwarmt (met kernenergie bij voorkeur) tot liefst 1000 graden Celsius en brengt daarbij al je koolstofmonoxide in. Bij die temperatuur ontstaat een soort 'automatisch evenwicht' van 99% monoxide en 1% dioxide.
2. Je koelt heel het boeltje af (ook met water van buitenuit, dan heb je ook meteen je zuurstof in waterstofdioxide zoals je weet, maar dit werk je dan zelf maar verder uit), bijvoorbeeld tot 450 graden Celsius (de druk hou je gelijk, opletten hiermee, de druk zal zich immers wel willen aanpassen aan de temperatuur)
3. Bij 450° Celsius ligt het automatische evenwicht immers op 2% monoxide en 98% dioxide.

Eigenlijk bewijs je hier weer ook het verzadigingseffect van lucht: Warmer > lucht wil meer broeikassen (waterdamp, CO2)... en vice versa!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let op, als je simplistisch denkt uit deze tabel:
Temperatuur
(°C) % CO2 % CO
1000 1 99 denken sommigen wellicht: Bij 1000° krijg je meest CO, maar het werkt wel degelijk omgekeerd: Hoe warmer het is, hoe meer CO2 al uit het proces is. Het gaat hier over de verhouding tussen beiden: Als je heel veel CO afkoelt van 1000 naar beneden, zal het proces 'onverzadigen' naar meer broeikasgas CO2. Om je een idee te geven: Op Venus is er tot 500° Celsius en meer, en is er... geen plaats voor de vorming van zuurstof. Onze aarde heeft de ideale temperatuurssschommelingen tussen -40° en +40° Celsius hiervoor, met een gemiddelde tussen de 10° en 20° en vooral enorm veel interacties doordat Venus maar om de 200 dagen rond haar as draait en het bij ons elke dag eens koud en warm wordt door de zonnestraling.

Andere antwoorden (3)

Niet alleen kan CO verder verbranden tot CO2, dit is zelfs de basis van belangrijke industriële processen, zoals het maken van ijzer en staal uit ijzererts (volgens de reactie Fe2O3 + 3 CO -> 2Fe + 3CO2).
tinus1969
8 jaar geleden
De CO2 van hierboven kan weer worden opgenomen door planten en met water worden omgezet koolwaterstoffen en of eiwitten en O2

Zo heb je dus een kringloop systeem waarin de zuurstof en koolstoffen weer terugkomen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het Boudouard-evenwicht bij 450 °C zegt dat als je 100% CO neemt, de reactie gaat lopen 2CO + O2 -> 2CO2. Dit is een exotherme reactie. Als de energie die vrijkomt (172 kJ/mol) niet wordt gebruikt voor iets anders, zal de temperatuur toenemen en de reactie stoppen, want bij 1000 °C is er nog maar plaats voor 1% CO2. Bij welke temperatuur de reactie begint en hoe snel het evenwicht wordt bereikt staat er niet bij. Overigens kan ik me herinneren dat we vóór het aardgastijdperk CO kregen van de gasleverancier om ons potje te koken en het huis te verwarmen. De omgekeerde reactie CO2 -> C + O2 kost dus energie. Die wordt in de natuur met nog een stel tussenstappen op grote schaal (hopelijk nog een hele tijd) door het zonlicht geleverd.