Wat te doen bij een zuurongeval op een natuurlijke persoon?

Als je in een incident komt waarbij iemand kwaadwillig met een zuur overgoten wordt, welk 'natuurlijk huis, tuin of keukenmiddel' kun je dan gebruiken om de zuur- en brandschade te beperken bij die persoon in afwachting van de hulpdiensten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Rieneke1
9 jaar geleden
Accuzuurspatten kan je neutraliseren met soda of zeepsop, gevolgd door veel water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"natuurlijke persoon" , bijzondere term voor de context :D. Niemand verwacht toch dat je een rechtspersoon bedoelt, of mis ik nu wat? Is er naast recht/wetgeving nog een definitie van natuurlijke persoon wellicht? Wat voor een kwaadwillig actie geldt zal ook voor een bedrijfsongeval gelden, dus wellicht heb je hier wat aan: http://www.falw.vu.nl/nl/Images/Veiligheids-%20en%20milieuvoorschriften%20studentenpractica_tcm19-33949.pdf Loog of zuur: Verontreinigde kleding uittrekken. Spoelen met veel water. Bij pijn of blaren de Bedrijfsgezondheidsdienst van de AMD raadplegen. In scheikunde lokalen hangt altijd een douche. De douche thuis zal een goed alternatief zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag was ingetrokken geweest, omdat ik teveel uitleg had gegeven: Het gaat over het zware incident te Antwerpen met een poetsvrouw van Delhaize die met zuur overgoten werd en waar men met water reageerde. Ik stel me de vraag of ik intern kan adviseren of er niets beter is dan water, die dit zware zuur net nog meer tot ontbranding bracht door toevoor van de vele zuurstof erin (water heeft pH van 7, dus normaal, en bijv. melk is meer basisch). Met natuurlijk persoon bedoelen wij 'Belgen' inderdaad een mens van vlees en bloed. Misschien beetje juridische afwijking omdat die zo goed de lading dekt (een hond is bijv. geen natuurlijk persoon bij ons).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel een basische vloeistof wellicht beter zou werken is deze bijna nooit voorhanden in de hoeveelheid als water. Over je uitspraak van melk zou ik niet zo zeker zijn: http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/de-ph-waarde-van-boter-kaas-en-eieren
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/de-ph-waarde-van-boter-kaas-en-eieren
Je zou beter dan emmers zeepsop aan kunnen maken, maar als je onder een douche kan gaan staan is dat sneller, en vooral de snelheid ben je mee gebaat neem ik aan. Als je in de situatie bent dat je met een kraan werkt en je toch emmers aanmaakt kan je er wel zeep(afwasmiddel) in doen. Gelijk met douchegel wassen is dus ook aan te raden als je iemand onder de douche gooit. Het uit trekken van kleding is iets wat ik pas na je vraag geleerd heb. Denk dat veel natuurlijke personen dat niet zouden weten. In Nederland is een persoon ook geen hond. In België toch ook niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moest glimlachen bij dat laatste. Voor melk dacht ik niet alleen aan het basische, maar aan het feit dat dit niet zoals melk reageert en een film kan leggen die opslorpend werkt. Maar ik weet niet welke wisselwerking tegen de welke opweegt. De vraag ontstond gisteren omdat een apotheker bij mij werkt met zuren zoals met zwavelzuuroplossing en zij toch niet geneigd zijn om dat met 'water' te blussen, omdat je dan werkelijk een koken krijgt van het zwavelzuur, waarna het gesprek een eind verder ging en we eigenlijk beiden op melk uitkwamen omdat het bij de voedingswinkel Delhaize was. Blijkbaar zijn de brandwonden bij die mevrouw heel wat dieper gegaan, doordat ze een zeer hevige concentratie van het zuur over haar hoofd gegooid kreeg. Wat betreft, dieren, die hebben nog een beetje haar en een pels bovenop hun huid, dus misschien al met al toch naakt uitkleden en intussen commando's geven aan personen om je heen om de brandslangen los te maken en die drukwaterslang vervolgens te activeren (die grote rode haspels) en 'volle bak' op het lichaam richten? Ik vermoed ook dat snelheid en waterdebiet dan de grootste factoren zijn, want hoe krijg je een 'zuursiroop' van iemands lichaam anders? Hoop dat ik deze vraag nooit moet gebruiken in het echt in elk geval...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je maar meteen genoeg water gebruikt wordt het zuur dusdanig verdund dat de warmteontwikkeling meteen 'geneutraliseerd' kan worden. Overigens zijn vele zuren reeds in waterige oplossing en komt er dus al minder oplossingswarmte vrij.

Het beste antwoord

Loog of zuur: Verontreinigde kleding uittrekken. Spoelen met veel water.

Als je onder de douche staat eventueel nog met zeep wassen, aangezien dat basisch is. Echter moet je dan wel zeker weten dat je met een zuur overgoten bent. Als je met bijv. sterke concentratie natronloog overgoten zou zijn, heeft met zeep werken weer weinig nut. Met een moedwillige aanval zal het wel een zuur zijn, heb nog niet gehoord dat iemand expres met een base/loog is overgoten in het nieuws.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vond alle drie de antwoorden best goed, dus dank aan alle drie! Maar Mr. Tomaat is hier de lastigste en hij overwon mij met wat kritiek naar mij toe (met kritiek kun je groeien, met complimenten raak je verdoofd). Kritiek werkt als een zuur, het brandt wel, maar met genoeg water kun je het doen 'werken'. Thx!

Andere antwoorden (2)

Zet hem of haar meteen in heel veel water, meteen douche of wat mij betreft de tuinslang. Zuur met water wordt warm, dus dat verbrandt nog harder, dus je hebt meteen veel water nodig om die warmte ook weer af te voeren.
anneliez
9 jaar geleden
Overvloedig met water spoelen (evt. douchen) gedurende minstens een kwartier en tijdens dit spoelen de besmette kledij verwijderen tenzij deze vastzit aan de huid. Indien er de mogelijkheid toe is de veiligheidsinformatie controleren om na te gaan of er gebruik gemaakt mag worden van een chemisch neutraliserend middel (niet gebruiken bij twijfel!)

Eventueel de wonden steriel afdekken indien mogelijk.