Wat is een verbinding en wat is een element? Wat is het verschil hiertussen?

Heb morgen een scheikunde proefwerk over reactievergelijkingen, we hebben deze woorden al eens eerder gehad maar ben het weer vergeten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
28.9K

Het beste antwoord

Molecuul: bestaat een of meer atomen. Een molecuul is het kleinste deeltje van een stof dat nog alle eigenschappen van die stof heeft. De losse atomen uit een molecuul hebben meestal andere eigenschappen dan het molecuul.

Element: een stof die uit één soort atomen bestaat. Een element is in de scheikunde de naam voor een stof die niet meer door een chemische bewerkingen in andere stoffen te ontleden is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verbinding: In de scheikunde is een verbinding een stof die uit twee of meer elementen bestaat. Een verbinding is dus een combinatie van meerdere atomen (of elementen). Een verbinding heeft andere eigenschappen dan de elementen die in die verbinding zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed uitgelegd!

Andere antwoorden (2)

Een element is een enkelvoudige stof, zoals zuurstof, waterstof, magnesium, calcium etc. etc. Een verbinding is een meervoudig samengestelde stof zoals oxides, base, zuren en/of andere samenestellingen (bijv.water - H2O, ijzerroest - FeO, zwavelzuur - H2SO4 etc. etc.)
jc54
9 jaar geleden
een element, in dit geval een chemisch element, komt overeen met een atoom.

Volgens wiki:
Chemisch element in de betekenis van atoomsoort: alle atomen met hetzelfde aantal protonen in de atoomkern, dus met hetzelfde atoomnummer Z. Het getal Z bepaalt de plaats van het element in het periodiek systeem der elementen, vaak kortweg het periodiek systeem genoemd.

Zo bezitten bijvoorbeeld alle atomen die tot het element koolstof behoren 6 protonen in de kern, en behoren alle atomen met 92 protonen in de kern tot het element uranium (uraan).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chemisch_element

Een verbinding is een molekuul met meerdere atomen. Dit mogen dezelfde atomen zijn (waterstofgas, H2, is ook een verbinding, of diamant, puur koolstof ), maar dus ook verschilende atomen (butaan C4H10, maar ook heel ingewikkelde molekulen als polymeren (kunsstoffen, DNA, noem maar op).
Een verbinding is opgebouwd uit 1 of meerdere elementen.

Volgens wiki:
Een samengestelde stof of chemische verbinding is een chemische stof die bestaat uit twee of meer chemische elementen. In een chemische verbinding komen de elementen in een vaste verhouding voor. Deze verhouding wordt weergegeven met de molecuulformule of met de verhoudingsformule. Een voorbeeld: water, waarvan een individuele molecule bestaat uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom, wordt weergegeven met de brutoformule H2O.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Samengestelde_stof

Dus kort gezegd:
- Element: komt overeen met atoom
- verbinding: een molekuul opgebouwd uit verschillende elementen.

Houd in het achterhoofd dat er heel veel verschillende soorten verbindingen zijn.
Polaire verbinding
Apolaire verbinding
Anorganische verbinding
Organische verbinding,
Maar dat gaat misschien weer wat te ver.
Thecis