is het mogelijk dat er in Cern in de deeltjesversneller per ongeluk ook zwarte energie word gemaakt en daarmee uiteidelijk een big rip veroorzaken?

We weten nog steeds niet wat zwarte energie is en waar het uit bestaat. wel weten we dat er niet veel meer van had moeten zijn omdat dan alle materie uitmekaar gaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dit is een "is het mogelijk" vraag. Dergelijke vragen moeten altijd met "ja" worden beantwoord, in die zin dat we nooit kunnen bewijzen dat het ONmogelijk is. Bewijzen dat iets ONmogelijk is, is namelijk fundamenteel onmogelijk (hoewel ook deze uitspraak natuurlijk niet te bewijzen is).

Vergelijk het met "is het mogelijk dat regenwormen hyperintelligent zijn en dat zij op slinkse wijze de mensheid besturen?". Het antwoord moet zijn: ja, dat is mogelijk - natuurlijk zou het kunnen, toch?

Goed, nu dit uit de weg is, kunnen we gaan kijken naar hoe *waarschijnlijk* het is, gegeven onze huidige kennis. Hoe *waarschijnlijk* is het dat regenwormen - enzovoort? Antwoord: voor zover wij hebben kunnen nagaan, al onze kennis meenemend: extreem ONwaarschijnlijk.

Voor de zwarte energie uit CERN geldt hetzelfde. Is het *mogelijk*? Ja, natuurlijk - immers, letterlijk *alles* is mogelijk.

Hoe *waarschijnlijk* is het dat we donkere energie produceren? Antwoord: extreem onwaarschijnlijk.

Waarom?

Omdat alles wat bij CERN gebeurt, ook in het heelal gebeurt. Maar dan op veel, veel, veel grotere schaal. En ook nog eens gedurende veel, veel, veel meer jaren.

Alles wat we bij CERN doen, is dus al gebeurd. In de kosmos, maar ook op aarde, bijvoorbeeld wanneer extreem energierijke elementaire deeltjes botsen op de protonen van de atmosfeer: die botsingen zijn veel krachtiger dan de botsingen die we bij CERN laten gebeuren, en ze gebeuren al sinds het ontstaan van de aarde, miljoenen keren per seconde.

Aangezien in al die miljarden jaren bij al die miljarden botsingen, die gebeuren met miljarden malen meer energie dan bij CERN, nooit iets fataals is gebeurd, mogen we er veilig van uitgaan dat er ook bij CERN niets fataals zal gebeuren.

Maar toch... het ZOU kunnen, natuurlijk... net zoals die regenworm intelligent ZOU kunnen zijn...

Toegevoegd na 2 minuten:

PS.
Ik besef dat mijn vergelijking met de intelligente regenworm "lacherig" zou kunnen overkomen. Zo is ze echter niet bedoeld. De vergelijking is vanuit filosofisch oogpunt valide, omdat ook die gaat over onze beperkte kennis en over de kans dat de wereld toch anders in elkaar steekt dan wij nu denken, hoe onwaarschijnlijk dat ook moge zijn.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mijn regenworm Henk klopt dit antwoord als een bus. +
Thecis
9 jaar geleden
@Rabelais
Henk? Heet jouw puppetmaster ook Henk?? Hmmm, vreemd.... @Cryofiel
Ik vind de vergelijking juist heel goed. Het gaat om iets wat we ons niet kunnen voorstellen. Het feit dat het een "absurd" voorbeeld is, daardoor blijft het beter hangen.
Doet me wel heel erg denken aan de multidimensionele wezens die zich in dit universum manifesteren als witte muizen. Wij, als 3e meest intelligente wezens op aarde, hebben dat uiteraard niet door... Overigens +
Volgens mij moeten we even een paar dingen helder en uit elkaar halen:

- Zwarte energie
Zwarte energie is een term die gegeven is aan het verschijnsel dat ons heelal steeds sneller steeds groter wordt. Het is of een soort energie de kosmos als een ballon opblaast. De wetenschap constateert dit feit maar kan het (nog) niet verklaren. We weten dus ook nog niet of het wel echt energie is.

- De Big Rip
De Big Rip is de naam van een theorie van Robert Caldwell van de Universiteit van Dartmouth en zijn collega's Marc Kamionkowski en Nevin Weinberg (Caltech) waarin ze dit stellen: als de expansiesnelheid van het heelal blijft toenemen, zal niet alleen de ruimte tussen sterrenstelsels groter worden, maar ook zullen de sterrenstelsels, de sterren en planeten en zelfs atomen en kernen uit elkaar vallen. Ze
zullen elk op zijn tijd uit elkaar vallen.

- De Planckmassa
De Planckmassa kan worden gedefinieerd als de grootst mogelijke massa die één enkel kwantum kan hebben. Als twee kwanta met deze massa elkaar ontmoeten kunnen ze een zwart gat vormen, dat ofwel verder uitgroeit doordat het steeds meer deeltjes aantrekt, ofwel vrijwel meteen verdampt als gevolg van de Hawkingstraling.

De LHC was vlak voor het opstarten vooral in het nieuws omdat mensen bang waren dat het de wereld zou vernietigen.
Het idee was dat het apparaat deeltjes zo hard zou laten botsen dat ze zouden samensmelten waarbij de Planckmassa overschreden zou worden. Op die manier zou een klein zwart gat kunnen ont staan. Dat zwarte gat zou op zijn beurt weer andere materie aan kunnen trekken, zwaarder worden en nog meer materi aan kunnen trekken enz.
Op die manier zou de aarde in een zwart gat kunnen verdwijnen.

Het LHC is een experimentele machine. D.w.z. er worden experimenten mee gedaan waarvan niet altijd voorspelbaar is wat de uitkomst is. Door alle drukte rondom het voorspelde einde van de wereld, veel geruchten door mensen die maar wat riepen en het mysterie rondom quantum-mechanica, zwarte energie en zwarte materie is er ook een verhaal ontstaan m.b.t. een Big Rip.

Hoewel theoretisch niet 100% uit te sluiten is dit scenario zeer onwaarschijnlijk en inmiddels in de praktijk ook vals gebleken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor uw tijd en antwoord.
Thecis
9 jaar geleden
De laatste zin ben ik het dan niet mee eens. Hoewel theoretisch niet 100% uit te sluiten is dit scenario zeer onwaarschijnlijk en inmiddels in de praktijk ook vals gebleken. Als het niet uit te sluiten is, kan het ook niet vals gebleken zijn. Wel zéér zéér zéér onwaarschijnlijk.
Waarschijnlijk bedoelen we gewoon hetzelfde, maar toch viel ik er over (zal de autist in mij wel zijn. Ik zal hem weer wat naar achter schuiven).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Thecis
De "autist" in je heeft wel een beetje gelijk. Ik schrijf het wat kort door de bocht. Wat ik bedoel is dat 'men' destijds bang was dat bij het opstarten van de LHC acuut de aarde verzwolgen zou worden. Díe veronderstelling is vals gebleken. Maar het is inderdaad nog steeds niet 100% uit te sluiten (doch wel zeer onwaarschijnlijk) dat het alsnog ooit eens zal gebeuren.
Thecis
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Ik ken de angsten nog wel ja. Maar gelukkig kunnen we altijd checken of de LHC alsnog gevaarlijk is gebleken op:
http://hasthelargehadroncolliderdestroyedtheworldyet.com/