Waarom werd er in Suriname brandstof toegevoegd aan de cocaine die door de politie verbrand werd?

In Suriname is 430 kilo zuivere cocaïne onderschept en door de politie in brand gestoken.

Ik las: "Naast elkaar zijn twee pallets neergezet waarop oude autobanden liggen gerangschikt. De politiemensen vormen vanaf de pick-ups een menselijke ketting en moffelen de drugs in de autobanden. Met houten latten wordt de brandstapel afgemaakt. Dan worden de bouwsels met diesel overgoten en gaat de fik erin."

Mijn vraag: waarom autobanden, houten latten en diesel, dus drie soorten brandstof? Is cocaine niet van zichzelf brandbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee, cocaine brandt niet van zichzelf, althans niet zomaar (alles brandt bij de juiste omstandigheden).
Het "chinezen" had anders ook niet zo maar gekund. Het cocaine wordt daarbij verwarmd zodat het als dampvorm ingeademd kan worden.

In feite wordt er gewoon een brandstapel gemaakt. Luguber om het zo te brengen, maar een mens kan ook branden, maar toch werden ze meestal op een brandstapel gezet met hout en olie of iets dergelijks.
De rubberbanden echter zorgen ervoor dat de drugs niet wegwaait als de zakken openbarsten / smelten. Ook het rubber zelf brand en smelt. Mocht er van de cocaine nog iets over zijn, is het absoluut onbruikbaar door het rubber wat er doorheen, overheen e.d. zit.
Thecis
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Diesel is licht ontbrandbaar waardoor er snel vuur onstaat. De autobanden en de houten latten zijn er
Alleen om het vuur lang genoeg aan te houden zodat alle cocaine niet meer bruikbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is cocaine zelf dan niet brandbaar? En wat bedoel je met niet meer bruikbaar? Dat het verbrand is of alleen maar flink stinkt?
Nee cocaine is geen brandstof, of heb jij wel eens een auto op cocaine zien rijden??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daaruit lijd ik niet af dat cocaïne geen brandstof is, maar dat het ontzettend duur is.
Het lijkt mij inderdaad geen geschikte brandstof, maar het argument dat je geeft vind ik mager.