Hoe bepaal ik exact het aantal decibel van een geluidsfragment?

Voor ons PWS gaan wij hoortestjes uitvoeren. Met behulp van een app kunnen wij bepaalde frequenties genereren en dempen/versterken (Hierbij kunnen we aangeven met hoeveel decibel wij dit willen dempen).

Hoe kunnen wij erachter komen hoeveel decibel de begintoon heeft? Het is mogelijk om de fragmenten rechtstreeks op te nemen en af te spelen/analyseren op een computer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
(deci)bell is geen absolute maat, maar de mate van demping of versterking.
Er wordt wel eens een soort van absolute waarde aan gekoppeld, door voor het 0dB niveau 1mW te nemen.
Vergeet niet dat als je een geluidsbron hebt, dat hoe verder je van de bron komt, hoe méér dB het signaal zwakker is.
Voor gehoortests wordt altijd een relatieve schaal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit begrijp ik, maar bestaat er een manier om deze relatieve dB exact te meten, uitgaande van het 1mW niveau als nulpunt?

Antwoorden (1)

Aangenomen dat je de geluidjes via een hoofdtelefoon aan mensen gaat aanbieden, kun je kijken wat voor geluidsdruk dat apparaat bij een bepaald vermogen en een bepaalde frequentie opwekt. Veel hoofdtelefoons zullen dat niet vermelden, de duurdere misschien wel.

Anders zul je zelf moeten meten door iemand die hoofdtelefoon op te laten zetten samen met een heel klein microfoontje bij het oor. Heb je wel weer een microfoon bij nodig waarvan je weet hoeveel spanning die afgeeft bij een bepaalde geluidsdruk. Maar die zijn al een stuk makkelijker te vinden.
Heb je bepaald hoe hard dat ding gaat, dan kun je berekenen hoe hard je fragment is.

Als je toch aan het meten bent kun je natuurlijk ook het hele fragment afspelen en direct meten hoe hard het is.