Wat is het verschil tussen vrije radicalen, ionen en 'normale' atomen wat betreft hun electronen?

Wat bepaalt of iets een radicaal of ion is? Heeft het iets te maken met in hoeverre de buitenste orbital gevuld is? Ik lees overal dat vrije radicalen een ongepaard elektron hebben, maar er staat nergens uitgelegd wat dat is.
Wat bepaald of een ion positief of negatief is geladen. Heeft dat ook te maken met ongepaarde elektronen of is dat iets geheel anders?

Ik snap dat dit een hoop vragen bij elkaar zijn, maar ik probeer de essentie van deze entiteiten voor mezelf duidelijk te krijgen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Het belangrijkste verschil is dat globaal gesproken een ion geladen is (positief dan wel negatief dwz een tekort of teveel aan elektronen) en een radicaal is niet geladen maar heeft een elektron dat gemakkelijk een binding met een ander atoom kan aangaan (maar (nog) niet heeft;ongepaard) door een (vaak kortdurende relatie) van het ene elektron met het andere. Hoe die elektronen een relatie aangaan is niet eenvoudig uit te leggen.
erotisi
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een radicaal (of vrije radicalen) atoom of molecuul dat op zichzelf niet geladen is maar wel een ongepaard elektron heeft. Dit zorgt ervoor dat dat elektron gemakkelijk reacties aan kan gaan.

Een ion is een atoom of molecuul dat een lading heeft. Deze lading kan positief of negatief zijn. Als er meer elektronen dan protonen zijn is de lading negatief en als het aantal elektronen minder is dan het aantal protonen is de lading positief.

Voorbeeld:
Na = Natrium
Na+ = Natrium-ion

Een 'normaal' atoom zou dan een atoom zonder lading zijn. Die dus qua lading stabiel is: evenveel protonen als elektronen en geen ongepaarde elektronen. Een atoom kan echter ook radioactief zijn, dit kan als het onstabiel is doordat het atoom teveel of te weinig neutronen bevat. Bepaalde isotopen zijn instabiel en desintegreren (veranderen) spontaan in een andere atoomsoort.

Dus een 'normaal' atoom zou eigenlijk zijn: een atoom zonder lading, ongepaarde elektronenpaar en een stabiele kern (protonen en neutronen in verhouding).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Zijn vraag heeft betrekking op de elektronen. Verschil tussen atomen, ionen en vrije radicalen zit 'm puur in de schil. Daar geef je een goede uitleg van. Dan ga je over naar radioactiviteit, wat een fysisch verschijnsel is in de kern. Dat vind ik jammer want nu lijkt het dat radioactieve atomen geen ionen kunnen vormen of geen radicalen. Deze combinaties zijn absoluut wel mogelijk!
Een goed voorbeeld is de C-13 daterings methode waarbij men kijkt hoeveel radioactief C-13 nog in een molecuul aanwezig is (en ja, hier betreft het een C-atoom, met elektronen paren). Aan de hand daarvan kan men bepalen hoe oud iets is. Dus geen +, maar ook geen -.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor Thecis, De vragen hebben absoluut betrekking op scheikunde, dus op de elektronenschil. De eventuele radioactieve kern behoort net zo goed tot een atoom.