waaruit bestaat de vettige laag die bovenop b.v.keukenkastjes komt zitten en op afzuigkap?

Gewoon vet is afwrijfbaar en oplosbaar in soda,dreft of wasbenzine maar deze laag is taai en zeer moeilijk te verwijderen,hoe is dit chemisch en natuurkundig te verklaren?

2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben benieuwd of iemand weet wat het precies is. Waarom komen er vettige dampen BOVENOP de kastjes? Ik snap wel dat er stoom naar boven gaat als ik mijn aardappelen afgiet. Maar dat er vet op de kastjes terecht komt, kan ik niet verklaren.

Het beste antwoord

dat zijn vette dampen met stof en eventueel nicotine die neerslaan.
Zeer eenvoudig te verwijderen met dat gele spul van de Wibra.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
flyingcrow
9 jaar geleden
Als dat waar is ,mogen ze de wibra een nobelprijs voor de wetenscap geven! Ik ga het wel eens proberen,bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
pas op voor je verf want het is nogal agressief.
zondag
9 jaar geleden
Dat spul van de Wibra heet Dasty Ontvetter en werkt hartstikke goed. Als je de bovenkant van de kastjes hebt schoongemaakt leg er dan opengeslagen kranten bovenop. Dat scheelt de volgende keer een hoop werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het echt een tijd geleden is dan wordt het met Dasty ook een paar keer doen en wat ook goed werkt is een brillosponsje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken het probleem. Eenmaal per jaar klim ik op het aanrecht om het schoon te maken. Dat doe ik met een spray van Cif, de gele keukenspray.
Sprayen, even in laten trekken, en met een schuursponsje haal je het er makkelijk af. Navegen met keukenpapier of een doekje en je bent klaar.
Succes met schoonmaken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een frietpot kan zo blijven plakken ondanks herhaalde poetsbeurten. Ik ga ook maar eens 'geel spul' halen bij Wibra.

Andere antwoorden (1)

Als je het net als de rest van de oppervlakken regelmatig schoonmaakt, is het net zo eenvoudig te verwijderen.

Probleem is echter dat deze oppervlakken niet dagelijks worden meegenomen met de rest van de keuken.

Maar met een goede keuken ontvetter is het vrij eenvoudig te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dit is (nog) geen antwoord op de vraag: "waaruit bestaat de vettige laag die bovenop b.v.keukenkastjes komt zitten en op afzuigkap?".
flyingcrow
9 jaar geleden
Dat klopt, maar de tips en uitleg die in de antwoorden staan, zijn ook erg welkom. maar daarbij zou ik inderdaad wel willen weten wat het is en hoe het ontstaat, dus alle antwoorders bedankt!