Als snelheid relatief is, is kinetische energie dan ook relatief?

Als je de grootheid snelheid een waarde wil geven, dan is deze relatief t.o.v. Een ander ding. Als ik in de trein zit en iemand loopt mij voorbij, dan heeft hij t.o.v. Mij een snelheid van ongeveer 3 km/uur. Maar t.o.v. De aarde is zijn snelheid misschien wel 120 km/uur.

Als snelheid relatief is, is dan zijn hoeveelheid kinetische energie dan ook relatief? En als je de wet van behoud van energie beschouwt, kan je dan dus niet zeggen dat iets 0 Joule energie heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Volgens Huygens is dat ook zo.
Ik heb het eens uitgerekend voor twee botsende biljartballen, en tot mijn verbazing klopte de wet van behoud van energie gewoon.

Het beste antwoord

Kinetische energie is relatief. In de speciale relativiteitstheorie is afgeleid (voor de formule verwijs ik naar de eerste WiKi link) dat de kinietische energie relatief is ten opzichte van de lichtsnelheid die voor iedereen constant is.

Dit botst niet met de wet van behoud van energie omdat deze wet geldt voor een geisoleerd systeem. Als een waarnemer een object beschouwd wat ten opzichte van hem niet beweegt dan heeft dat object geen kinetische energie. Als een andere waarnemer datzelfde object beschouwd terwijl het wel beweegt heeft dat object voor hem kinetische energie. Als hij echter de eerste waarnemer onderdeel van het systeem maakt dan zal de tweede waarnemer ook alleen maar kunnen concluderen dat er geen snelheidsverschil is tussen waarnemer 1 en het object en dat er, behalve door de toename van massa, er verder geen toename van energie in het systeem zal zijn door verandering van snelheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
accuraat, komt overeen met mijn natuurkundig inzicht